Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Regióny

Petržalka má prvé lokality, kde chce stavať parkovacie domy

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

V súčasnosti funguje na území Petržalky systém vyhradeného parkovania za úhradu. Ten plánuje samospráva zrušiť.

Bratislava 3. mája (TASR) – Dostať autá z chodníkov či trávy napríklad do parkovacích domov chce najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka.

Na ich výstavbu už vytypovala asi 20 pozemkov a prvými lokalitami by mali byť Dvory a Lúky. Samospráva tam zároveň plánuje stanoviť podmienky regulácie a zaviesť rezidenčné parkovanie.

"Ak nebudú môcť parkovať na zeleni, obmedzíme im počet miest a budú nútení ísť do parkovacieho domu," povedal na stredajšej verejnej diskusii s Petržalčanmi prednosta miestneho úradu Miroslav Štefánik. Mestskej časti dnes chýba asi 18.000 parkovacích miest a len 55 percent áut parkuje tam, kde má.

Rezidentská karta za úhradu

V súčasnosti funguje na území Petržalky systém vyhradeného parkovania za úhradu. Ten plánuje samospráva zrušiť. Rezidenčným parkovaním chce podľa starostu Vladimíra Bajana ochrániť svoje územie pred tými, ktorí tam nepatria a robia si z nej parkovaciu zónu. Rezidentom, teda občanom s trvalým pobytom v Petržalke, dá jednu rezidentskú kartu pre jedno auto. Tá bude platiť pre celú jeho domácnosť s poplatkom 10 až 30 eur ročne.

"Musíme to ale medzi ľuďmi vysvetliť. Ak príde z Dvorov syn pozrieť mamu do Lúk, tak bude musieť čiastočne zaplatiť, lebo už nie je v zóne," poznamenal starosta s tým, že problémoví môžu byť napríklad živnostníci, ktorí robia doma. "Živnostník sa musí rozhodnúť, či chce mať profit pre rodinu, jazdiť na živnostenskom aute a odpisovať si to alebo chce mať rezidenčnú kartu. Nedá sa brať všetky výhody."

Foto: TASR/Tomáš Halász
Systém rezidenčného parkovania spolu s výstavbou parkovacích domov si chce samospráva vyskúšať na Dvoroch a Lúkach. "Zvolili sme si dve odlišné lokality, aby sme mali možnosť porovnávať," uviedla vedúca oddelenia územného rozvoja a dopravy miestneho úradu v Petržalke Zuzana Kordošová. V lokalite Dvory IV a Malé centrum chýba asi 1500 parkovacích miest, Lúkam VII a VIII približne 1400.

Účasť súkromného investora

Podľa prednostu sú dve veci, ktoré samospráva musí riešiť. "Prvé sú financie a druhé sú pozemky. Nemáme ani jedno, ani druhé," dodal s tým, že ak by si Petržalka vzala úver, mohla by postaviť najviac dva parkovacie domy. Stavať preto plánuje s pomocou súkromného investora, ktorý by mal časť, napríklad 10 percent parkovacích miest v dome, odovzdať do správy Petržalke. "Tých 10 percent budeme využívať v rámci našej cenovej politiky, ktorá je opäť smerom k rezidentom výhodná, smerom ďalej už odstupňovaná," vysvetlil. Ak budú podľa Bajana existovať pravidlá, súkromníci do toho pôjdu. Taktiež niektoré pozemky má Petržalka zverené do správy, iné sú vo vlastníctve mesta. "Čakáme na reakciu hlavného mesta, či nám prenajme, zverí alebo iným spôsobom poskytne pozemok," dodal Bajan.

Hoci Petržalka projekt pripravuje, musí čakať aj na ukončenie diskusie o novej parkovacej politike mesta. To potrebuje trojpätinovú väčšinu zo 17 mestských častí, aby mohlo systém zaviesť. "Ak to bude trvať donekonečna, nebudeme čakať. Musíme konať už aj preto, že Staré Mesto začalo konať. Bojíme sa, aby sa nám niektoré kroky, ktoré budú v neprospech jeho návštevníkov, nepreniesli za Dunaj," podotkol starosta.