Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Regióny

Po novom severnom obchvate v Banskej Bystrici už dnes prejdú prvé autá

Severný obchvat Banská Bystrica Foto: TASR/Dušan Hein

Obchvat meria 5,7 km a nachádzajú sa na ňom štyri mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer 6 km protihlukových stien.

Banská Bystrica 27. júla (TASR) – Posledný, štvrtý úsek projektu rýchlostnej cesty R1-PR1BINA, Banská Bystrica - severný obchvat, uvviedli dnes do prevádzky. Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Granvia Construction ho postavila za 36 mesiacov v náklade približne 160 miliónov eur.

Obchvat meria 5,7 km a nachádzajú sa na ňom štyri mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer 6 km protihlukových stien. Celková dĺžka novovybudovaných komunikácií, vrátane križovatkových vetiev dosiahla dĺžku takmer 13 km.

Z každej z mimoúrovňových križovatiek je možné napojiť sa na miestne komunikácie, alebo na R1 v smere buď na Brezno, na Bratislavu alebo na Ružomberok. Hlavnou dopravnou tepnou obchvatu je trojúrovňová križovatka Kostiviarska. Prvou úrovňou môžu jazdiť autá v smere z Bratislavy na Ružomberok a naopak, druhou z Bratislavy na Brezno. Posledná úroveň ich zavedie od Brezna na Ružomberok.

Severný obchvat Banská Bystrica
Foto: TASR/Dušan Hein
Ako krátko pred spustením prevádzky povedal predseda vlády SR Robert Fico, tento projekt PPP partnerstva, ktorý je na Slovensku prvým svojho druhu a ktorý bol tak kritizovaný predstaviteľmi opozície, preukázal svoju životaschopnosť.

"Ukazuje sa aj do budúcnosti, že nie je možné stavať diaľnice bez toho, aby sme mixovali zdroje štátu, Európskej únie i cez verejno-súkromné partnerstvo," pripomenul.

"Sme radi, že úsek odovzdávame dokončený v stanovenom termíne. Predovšetkým sa chceme poďakovať všetkým, ktorí sa na projekte podieľali za skvele odvedenú prácu a plné nasadenie, ale tiež Banskobystričanom za trpezlivosť a pochopenie počas výstavby. Sme presvedčení, že obchvat výrazne pomôže mestu a uľahčí dopravu motoristom," povedal generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA, a.s., Eric Genetre.

Rýchlostná cesta R1 - Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat je prvým PPP projektom takého rozsahu v histórii Slovenska. Stavba sa realizovala na základe koncesnej zmluvy. V rámci nej má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov R1.

Prvé tri úseky, Nitra – Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce, boli odovzdané do predčasného užívania 28. októbra 2011.

Prevádzku a údržbu severného obchvatu zabezpečí prevádzkovateľ Granvia Operation, a.s., prostredníctvom svojho subdodávateľ EUROVIA SK, závod Operation. Plánovaná novostavba Strediska správy a údržby sa bude nachádzať pri križovatke Cementáreň. Dokončenie poslednej fázy výstavby prvého infraštruktúrneho PPP projektu na Slovensku tak odštartuje prevádzku a údržbu všetkých štyroch úsekov projektu R1-PR1BINA.