Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Rekonštrukcia štátnej cesty Šarišský Štiavnik - Hunkovce je ukončená

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Stavba bola špecifická svojím umiestnením, ktorého najväčším rizikom bola veľmi frekventovaná medzinárodná kamiónová doprava.

Svidník 26. septembra (TASR) - Rekonštrukcia štátnej cesty prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník, ktorá má strategický význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh Slovenska a tvorí prepojenie na hraničný priechod s Poľskom, je ukončená. Cieľom opravy bolo zníženie nehodovosti a zvýšenie dopravného komfortu. Slovenská správa ciest financovala projekt v celkovej hodnote približne 16 miliónov eur bez DPH cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu. TASR o tom informovala Mária Halašková zo spoločnosti Skanska SK, ktorá bola zhotoviteľom prác.

Predmetom rekonštrukcie bolo zosilnenie vozovky, ako aj kompletná rekonštrukcia vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov. Za účelom zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky bola zrealizovaná čiastočná úprava smerového a výškového vedenia trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia. Opravy sa týkali aj 11 mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach. "Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla," priblížil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš.

Pracovníci položili približne 100.000 ton asfaltových zmesí a využili 14.000 metrov štvorcových spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých bola nájdená nevybuchnutá munícia z čias druhej svetovej vojny.

Stavba bola špecifická svojím umiestnením, ktorého najväčším rizikom bola veľmi frekventovaná medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom približne 2000 kamiónov. Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí. Najrizikovejším pracoviskom bol piaty z nich, tzv. oporný múr. "Po pretrvávajúcich návalových dažďoch došlo k poklesu susediacich blokov, posunutiu oporného múru a následnému zosuvu pravej strany vozovky," vysvetlila Halašková.

Cesta I/73 v smere od Šarišského Štiavnika po hraničný priechod Vyšný Komárnik je zaradená do medzinárodného cestného ťahu E 371, do siete transeurópskych magistrál a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom. Aj pre nárast ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty prvej triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku, ktorú by si medzinárodný úsek vyžadoval. Výstavba sa realizovala od apríla 2015.