Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Návštevníci SNG si pri vystavených dielach vypočuli príbehy Vianoc

Návštevníci zistili, prečo je vzácny obraz Obrezanie Ježiška v chráme, ktorý namaľoval Erazmus Schrött koncom 18. storočia.

Bratislava 21. decembra (TASR) – Na dnešnom tematickom nedeľnom popoludní v Slovenskej národnej galérii (SNG) sa návštevníci naladili na sviatočnú atmosféru. Prezrádza to aj názov siesty v galérii Príbehy Vianoc so zameraním na ikonografiu spätú s narodením Ježiša v dielach gotických a barokových majstrov.

"Toto dielo Adorácia Pána z obdobia 1480 až 1490 od neznámeho viedenského rezbára evidujeme aj ako tzv. Narodenie Ježiša z Hlohovca. Má však súvis s Bratislavou, pretože patrilo k oltáru v Dome svätého Martina, odtiaľ bol reliéf presunutý do Hlohovca," predstavil Vladislav Malast z oddelenia pedagogiky SNG najmonumentálnejšie vystavené dielo na prvom poschodí Esterházyho paláca. Zároveň zdôvodnil, prečo si Jozef sníma klobúk a prečo dve pomocníčky sa ponáhľajú k malému Ježiškovi.

Návštevníci zistili, prečo je vzácny obraz Obrezanie Ježiška v chráme, ktorý namaľoval Erazmus Schrött koncom 18. storočia. Tiež aký symbol predstavuje papagáj Alexander na obraze z roku 1484 od neznámeho spišského maliara Madona s anjelmi z Popradu alebo prečo rovnako staré dielo Madona z Kremnice s nahým Ježiškom v rúške bolo vzácnym zobrazením v Uhorsku.

Sprievodca dlho hovoril o štyroch obojstranne namaľovaných oltárnych tabuliach v zlatených rámoch pochádzajúcich z hlavného oltára v Spišskom Podhradí. Magický pôsobí špeciálne nasvietená veľkoplošná olejomaľba Narodenie Ježiša (1763-1764) od neznámeho autora, kde je ústredná malá postava chlapca obkolesená svojimi rodičmi aj rodičmi Jána Krstiteľa, anjelmi i zvieratami, ktoré treba na tmavom pozadí hľadať.

"Na tejto soche je v ruke Ježiška vtáčik, ktorý mu do nej ďobe a spôsobuje mu bolesť, čo je predzvesťou jeho budúceho utrpenia," vysvetlil Vladislav Malast symboliku diela Madona z Ruskinoviec. Podobne aj pri soche Madona zo Žiaru nad Hronom, že ona aj Ježiško držia v ruke granátové jablká ako symbol milosti.