Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Regióny

Starý most nebude vyzerať tak, ako chcel architekt I. Marko

Foto: TASR/Martin Baumann

Hoci minulý mesiac mestskí poslanci odhlasovali novú konštrukciu Starého mosta, dnes opäť rokovali o troch možnostiach, ako rekonštruovať.

Bratislava 26. apríla (TASR) – Bratislavský Starý most nebude zrekonštruovaný podľa návrhov slovenského architekta, žijúceho v zahraničí, Igora Marka. Hoci minulý mesiac mestskí poslanci odhlasovali novú konštrukciu Starého mosta, dnes opäť rokovali o troch možnostiach, ako rekonštruovať. Jednou z nich bol aj Markov návrh, poslanci ho ale jednohlasne zamietli. Ak by sa realizoval, mesto by nestihlo termíny Európskej únie.

Podľa prvej alternatívy by stavebník železnú konštrukciu nahradil novými prvkami tak, že pôvodná oceľ by tvorila vyše 32 percent. Pre nízku životnosť či úzke lávky túto možnosť poslanci naposledy zamietli. Druhá vychádza z projektu firmy Alfa 04 a Miroslava Maťaščíka, ktorú zastupiteľstvo koncom marca odsúhlasilo. Konštrukciu podľa nej nahradia kompletne novou, mala by vydržať minimálne sto rokov, stáť asi 33 miliónov eur a mesto by pri realizácii tejto možnosti termíny EÚ stihlo. Zmeniť bude potrebné len stavebné povolenie. Keďže je však takýto vizuál mosta podľa architektov bezduchým technickým dielom, poslanci dali v marci architektom mesiac na iné riešenie. Pod vedením Marka sa mali navrhnúť verejné priestory v predpoliach Starého mosta, ako aj na samotnej konštrukcii. Pri jeho alternatíve však nie sú známe náklady, nový návrh by pravdepodobne musel prejsť novým územným konaním a mesto by tak termíny zrejme nestihlo. Finančné prostriedky totiž môže z únie čerpať do polovice roku 2015, pri poslednom variante by sa realizácia pretiahla o dva mesiace.

Starý most sa stal podľa Iva Nesrovnala (SDKÚ-DS) súčasťou centrálneho mestského priestoru a Bratislava má nárok na to, aby bol kvalitne vytvorený. "Považujeme za nešťastné až absurdné, aby poslanci rozhodovali o technických detailoch mosta. To je predsa vec odborných referátov magistrátu," uviedol na krátkom brífingu pre médiá. Strohý dopravný most nechce. Ak existujú nejaké hrozby termínov z Európskej únie, tak by mal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik podľa jeho slov nastúpiť do lietadla a letieť do Bruselu. "Nech ide dojednať predĺženie termínu o mesiac, o dva. To nemôže byť taký problém, keď sa bavíme o moste, ktorý tu má byť sto rokov," dodal. Maťaščík argumentoval citátom, že mosty sú predovšetkým inžinierskymi dielami. "Dnes otázka znie, či chceme most v tomto volebnom období, alebo nechceme. Ak chceme, musíme podporiť inžiniera Maťaščíka," upozornila poslancov Jarmila Tvrdá (KDH). Druhá alternatíva je aj podľa Ftáčnika to, čo sa dá v termíne zrealizovať. "Chceli by sme súťaž, ale nestihneme ju. Máme ale povinnosť získať finančné prostriedky," pripomenul poslancom. "Aj ja by som chcel mať krásny most, ale on je v prvom rade dopravný," dodal. Poslanci nakoniec schválili len doplnok, že mobiliár ako svetlá, lavičky a zábradlie mosta bude objednaný mestom po posúdení alternatív projektantov v spolupráci s hlavnou architektkou.

Na prvú časť prvej etapy môže mesto čerpať 90 miliónov eur, respektíve 75 miliónov eur bez DPH. Pri projekte rekonštrukcie pôvodného Starého mosta by sa podľa štátnej expertízy rozpočet mohol vojsť do sumy 71,34 milióna eur. Primátor dnes informoval poslancov, že ministerstvo dopravy preplatí mestu DPH a bude teda musieť platiť len spoluúčasť vo výške päť percent.

Posledné stavebné povolenie na projekt nosného dopravného systému bolo vydané 30. marca. Po správoplatnení všetkých povolení METRO požiada o zmenu stavby pred dokončením, vydané povolenia má totiž na pôvodnú verziu rekonštrukcie Starého mosta. Požiada tiež o zmenu stavby z dočasnej na trvalú a o zmenu stavebníka z METRA na mesto Bratislava.

Mesto podalo predbežnú žiadosť o nenávratný finančný príspevok 2. apríla. Teraz ju vyhodnocujú pracovníci ministerstva dopravy. Po dodaní jej anglickej verzie ju bude začiatkom mája posudzovať aj odborný poradca ministerstva, spoločnosť Jaspers.