Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

Štvorprúdová cesta cez Petržalku nepôjde

Milan Ftáčnik Foto: TASR/Michal Svítok

Na pondelňajšej (24. 6.) verejnej diskusii k nosnému dopravnému systému to oznámil primátor Milan Ftáčnik.

Bratislava 25. júna (TASR) - Štvorprúdová cesta nakoniec cez bratislavskú Petržalku nepôjde. Na pondelňajšej (24. 6.) verejnej diskusii k nosnému dopravnému systému to oznámil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). "Štvorprúdovka tak, ako bola navrhovaná, v Petržalke nebude. Hovorím to definitívne, za seba aj za mesto. A je to aj výsledok vašej aktivity," povedal primátor Bratislavčanom na úvod diskusie.

O štvorprúdovej ceste sa uvažovalo v súvislosti s vybudovaním druhej etapy Nosného systému Mestskej hromadnej dopravy (NS MHD). Mala začínať pri križovatke Jantárová cesta a Bosákova ulica a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor, prípadne aj ďalej na juh. Medzi Petržalčanmi sa proti ceste vzniesla vlna odporu. Druhá etapa aktuálne ráta s výstavbou obslužných komunikácií, tie však podľa hlavnej mestskej architektky Ingrid Konrad nemusia byť paralelné s električkovou traťou, ale môžu vzniknúť až za zástavbou. "Všetci sme predsa proti jednému dopravnému koridoru a la ružinovská," uviedla na diskusii s občanmi.

Mesto v pondelok prezentovalo základné podmienky urbanisticko-architektonickej súťaže k druhej etape NS MHD. Tá má ukázať, ako bude vyzerať priestor v okolí električky, a to aj z hľadiska proporcie medzi zástavbou, verejnými priestormi a zeleňou. "Od Šafárikovho námestia až po južné mesto musí mať tiež priestor veľmi rôznorodý, nie monotónny charakter. Toto architekti musia vycítiť, a tak splnia podmienky súťaže," vysvetlila ďalší aspekt Konrad. Uchádzači musia rovnako vyriešiť nadväznosť električky na ostatnú verejnú či cyklistickú dopravu. "Ak sa na električku nedostane dostatok cestujúcich, celý projekt nebude samonosný z hľadiska financovania," zdôraznil Ftáčnik.

Z centrálnej časti Petržalky okolo vyše trojkilometrovej električkovej trate sa má podľa plánov stať jedinečný verejný priestor, charakteristický len pre túto mestskú časť, s dostatkom pracovných príležitostí. "Chceme mať z Petržalky naďalej sídlisko, kde ľudia budú chodiť za prácou na druhú stranu Dunaja a budú upchávať mosty, alebo tam chceme mať aj nejaké centrum, ktoré dnes v Petržalke chýba?" pýtal sa Ftáčnik.

Pätica občianskych združení prišla v pondelok na diskusiu s požiadavkou, aby pri Chorvátskom ramene vznikol súvislý zelený severojužný pás, takzvaný petržalský Central park. "To sme dnes dostali ako najvážnejšiu pripomienku, teda či je možné skĺbiť vybudovanie tohto zeleného pásu so súčasným územným plánom," vysvetlil Ftáčnik. Zadanie súťaže totiž mesto postavilo na tom, že súčasný územný plán sa bude rešpektovať, v spomínanej lokalite ale dokument počíta aj so zástavbou. Pripomienku aktivistov, rovnako ako aj ďalšie, podľa primátora preskúmajú.

K zadaniu architektonickej súťaže plánuje mesto zbierať neanonymné pripomienky občanov do 15. júla. Bratislavčania môžu svoj príspevok vložiť priamo na web mesta v časti verejné prezentácie, alebo poslať mail primátorovi či jeho hovorcovi. "Ak ale bude niekto proti električke, tam asi spoločnú reč nenájdeme," tvrdí Ftáčnik. Diskutovať potom o električke chcú opäť v lete. Primátor vraví, že ak sa s občanmi nedohodnú a bude na to časový priestor, magistrát by mohol zorganizovať aj prieskum verejnej mienky.

Mesto by mohlo súťaž na spracovateľa urbanistickej štúdie vyhlásiť v auguste alebo v septembri. Chce, aby sa prihlásili architektonické tímy aj zo zahraničia. Štúdia by sa mala potom premietnuť do územných plánov zón.

Električková trať by mala v druhej etape viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a podľa odhadov by mohla byť hotová v roku 2018.