Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Regióny

O tendri na trolejbusy už ÚVO rozhodol, zrejme ho zrušil

Ilustračné foto. Foto: TASR/Michal Svítok

Tender by však zrušili aj bez toho, aby by o ňom rozhodol ÚVO. Primátor Milan Ftáčnik sa tak rozhodol po tom, čo sa dozvedel, že do súťaže sa prihlásil iba jeden uchádzač.

Bratislava 28. marca (TASR) – Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už rozhodol o spochybňovanom tendri na trolejbusy za vyše 70 miliónov eur, ktoré Dopravný podnik Bratislava (DPB) vyhlásil ešte vlani v novembri. TASR to potvrdil hovorca úradu Ján Mažgút. Ako však rozhodol zatiaľ nepovedal. Výsledok úrad zverejní na svojej stránke, keď nadobudne právoplatnosť. DPB však už vydal stanovisko, v ktorom tvrdí, že ÚVO súťaž zrušil.

"Dopravný podnik Bratislava túto skutočnosť berie na vedomie. Naďalej zastáva názor, že podmienky tendra boli nastavené tak, že umožňovali prihlásiť sa viacerým uchádzačom do verejného obstarávania," uviedla hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Práve zle nastavené podmienky pre užší okruh uchádzačov budú zrejme dôvodom zrušenia súťaže. Šéf DPB Ľubomír Belfi začiatkom februára prišiel bratislavským poslancom vysvetľovať, podľa čoho stanovovali podmienky a pripustil, že veľké množstvo záujemcov o tender ani nečakali. "My sme vedeli, že tých ponúk nebude šesť, lebo ich nemá kto dať. Výrobcovia elektrickej výzbroje sú v tomto priestore významnejší dvaja, možno jeden v Poľsku," vysvetlil s tým, že títo výrobcovia si vyberajú za subdodávateľa výrobcu karosérie. Päťdverové vozidlá dokážu podľa neho vyrobiť firmy ARC, Man, Hess či Škoda. Práve česká Škoda Electric sa mala do súťaže prihlásiť s karosériou od SOR Libchavy, ktorá je blízka finančnej skupine J&T.

Tender by však zrušili aj bez toho, aby by o ňom rozhodol ÚVO. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) sa tak rozhodol po tom, čo sa dozvedel, že do súťaže sa prihlásil iba jeden uchádzač. Nechcel, aby pri súťaži vznikali pochybnosti a EÚ by trolejbusy nakoniec nepreplatila. Peniaze z únie však treba vyčerpať do konca roka 2015. Ftáčnik si myslí, že novú súťaž stihnú, ak čoskoro opäť vyhlásia novú. "Je tu časový priestor na to, aby sme súťaž zopakovali," myslí si. Negatívny scenár, že by sa nové trolejbusy obstarať nakoniec nestihli, si nepripúšťa.

Nové obstarávanie by mal opäť vyhlásiť DPB. Ten tvrdí, že ho už pripravuje. Pre prípad, že by bol tender zrušený alebo bol problém s jednou ponukou, vraj vedenie v predstihu rozhodlo o príprave druhého kola súťažných podkladov na nákup trolejbusov. "Nové súťažné podklady sa snažia cez kritériá motivovať ďalších výrobcov na predloženie ponuky, aby trh opäť nevygeneroval len jednu ponuku. Technické kritériá sú koncipované s väčším počtom parametrov a s odlišnou štruktúrou bodovania," tvrdí Staneková. Nové podklady podľa DPB zohľadňujú aj zmeny v novele zákona o verejnom obstarávaní. Pri prvom tendri na nákup trolejbusov dopravný podnik žiadal od uchádzačov päť dverí či stanovenú hmotnosť vozidla.