Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 23. máj 2024Meniny má Želmíra
< sekcia Regióny

Cez tunel popod hrad v stredu pustia električky

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Práve voda bola problémom, pre ktorý tunel minulý rok po zime zatvorili.

Bratislava 29. apríla (TASR) - Do tunela pod Bratislavským hradom po vyše roku opäť pustia električky. Mrazom poškodenú približne 800-metrovú rúru zatvorili pre praskliny v ostení ešte vlani začiatkom februára. V stredu 1. mája ju opäť otvoria pre verejnú dopravu. Voda však ešte v tuneli môže spôsobiť problémy.

"Cementovou injektážou sa spevnila rozrušená hornina za ostením, čo malo za cieľ tunel staticky spevniť a chemickou injektážou sme sa pokúsili v priestore klenby obmedziť priesaky vody nad električkovým vedením," vysvetlil dnes pre médiá Peter Ondroušek, predseda predstavenstva spoločnosti Slovenské tunely, ktorá rúru opravovala. Pre novinárov dnes Dopravný podnik Bratislava (DPB) zorganizoval prvú jazdu tunelom.

Práve voda bola problémom, pre ktorý tunel minulý rok po zime zatvorili. "Do istej miery naháňame vodu po tuneli a snažíme sa ju zviesť do zvodníc a tunelovej stoky," priblížil Ondroušek. Tunel totiž stavali počas druhej svetovej vojny a nebola v ňom urobená žiadna izolácia. Voda tak jednak môže tiecť na električkovú trať a elektrické drôty, pokračoval Ondroušek, a jednak v zime zamrznúť a rozpínaním pôsobiť deštruktívne na obmurovku tunela.

Rúra má 81 desaťmetrových pásov, za posledné mesiace opravili 16. "V budúcnosti sa určite môže stať, že voda narobí neplechu v iných pásoch, ktoré dosiaľ neboli rekonštruované," upozornil Ondroušek s tým, že už sú vytypované ďalšie pásy, kde sa predpokladá, že by sa voda mohla objaviť. Tunel budú preto pravidelne kontrolovať. Pri ďalšej rekonštrukcii by ho už však odstaviť od premávky nemuseli, opravovali by ho v noci. "Uvažujeme nad tým, že by sa jednotlivé menšie pásy rekonštruovali v menších výlukách, napríklad medzi 23.00 a 04.00 h. Bolo by to však zdĺhavejšie, aj drahšie" pripustil Ondroušek.

Komplexná sanácia tunela si vyžiadala takmer dva milióny eur. Robili sa merania i prieskum georadarom, ktorý v stavbe odhalil ďalšie trhliny a skryté závady. Presný rozsah poškodenia určilo 36 jadrových vrtov. Postupne sa tak zvyšovala cena za opravu a odďaľoval aj termín otvorenia tunela. Podľa konečných čísel boli počas minulého roka náklady vo výške takmer 670.000 eur a práce a prieskumy realizované v tomto roku vyšli podnik na skoro 1,3 milióna eur. "Dopravný podnik ich hradil výlučne z vlastných zdrojov," zdôraznila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Keď tunel vo februári zatvorili, linky 1, 5 a 9 dopravný podnik presmeroval cez nábrežie a celkovo upravil linkové vedenia. Do tunela sa od mája vrátia električky číslo 5 a 9. Prvá bude mať pôvodnú trasu, druhej ju pozmenili. Linka číslo 5 bude jazdiť cez trasu Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Obchodná - tunel - Karlova Ves - Dúbravka. Linka číslo 9 bude premávať na trase Ružinov - Miletičova - Trnavské mýto - Špitálska - Námestie SNP - tunel - Karlova Ves.

Sanáciu robila firma Slovenské tunely. DPB si ju vybral rokovacím konaním bez zverejnenia a postup potom preveroval aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), čo sanáciu pozastavilo na niekoľko mesiacov. Nakoniec dal úrad za pravdu dopravnému podniku.