Nitrianske Pravno 13. októbra (TASR) – Obyvatelia Nitrianskeho Pravna a okolitých obcí sa dnes nostalgicky lúčili s regionálnou železnicou na trase do Prievidze späť. Rozlúčka bola romantická, pretože v spolupráci s členmi Prievidzského parostrojného spolku dvakrát vypravili z Prievidze na trať vlak ťahaný parným rušňom.
O cestovanie historickým vlakom bol mimoriadny záujem. Parný vlak mal tradične zástavky v Nedožeroch-Brezanoch a Pravenci, kde pristupovali cestujúci. Väčšinou celé rodiny s deťmi, ale aj starí rodičia s vnúčatami, ktorí si ešte živo pamätajú na parné rušne, ktoré na trati premávali. Približne 11-kilometrovú trasu prešiel vlak za necelú polhodinu. V Nitrianskom Pravne občanov aj cestujúcich privítal starosta obce Jozef Balčirák. Vyslovil ľútosť nad tým, že sa osobná doprava na tejto trati v decembri zruší, pretože ľudia si na tento spôsob dopravy zvykli. Veď pred tromi rokmi oslavovali na tejto stanici storočnicu železnice. I keď to, podľa neho, zamestnanosť v regióne negatívne neovplyvní, problémy budú mať ľudia, ktorí do práce dochádzajú do Prievidze a takisto študenti. Budú sa môcť spoliehať iba na prepravu autobusmi, ktoré bývajú už v súčasnosti značne preplnené, konštatoval starosta.
Nezabudol pripomenúť, že obyvatelia Nitrianskeho, predtým Nemeckého Pravna, sa zaslúžili o vybudovanie železnice. Začiatkom minulého storočia obec dokonca poskytla na jej výstavbu značné finančné prostriedky. Stavba trate trvala dva roky a vyžiadala si náklady vo výške 999.000 vtedajších korún. Prvý vlak prišiel slávnostne do Nitrianskeho Pravna 1. novembra 1909. Vtedy sa uvažovalo aj o predĺžení trate smerom na Kláštor nad Znievom. S prípravnými prácami sa aj začalo, ale prerušila ich prvá svetová vojna. Občania už raz, začiatkom tohto storočia, museli čeliť hrozbe, že trať zrušia. Niekoľko mesiacov vlaky skutočne nepremávali. Ľudia však spísali petíciu a prispeli k tomu, že trať začala opäť slúžiť pre nákladnú aj osobnú dopravu. Aj preto si starosta myslí, že príde ešte čas, keď kompetentní toto rozhodnutie opäť prehodnotia a vlaky začnú do Prievidze znovu premávať.
FOTOGALÉRIA Nostalgická rozlúčka s regionálnou železnicou
Parnú lokomotívu vzor 464, nazývajú pre svoj vzhľad aj "Ušatá", priviezla vlak z Prievidze a zrekonštruovali ju členovia spomínaného parostrojného spolku. Aby ju spojazdnili, pracovali desiatky železničiarov a nadšencov viac ako 13 rokov. Hoci je spoľahlivá, potrebuje už komplexný servis, takže toto bola jedna z jej posledných jázd pred dlhšie trvajúcou generálkou, konštatoval jeden z iniciátorov zachovania lokomotívy a hovorca spolku Ján Lošonci. Desiatky rokov pracuje ako rušňovodič a takisto nie je rád, že sa táto regionálna trať ruší.
Súčasťou rozlúčky bol kultúrny program aj výstavka dobových fotografií a kresleného humoru čiastočne s tematikou železnice. Autor kresieb a karikatúr je Ľubomír Nikolíny, ktorý je zdravotne postihnutý a žije v Centre sociálnych služieb v Nitrianskom Pravne.