Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Regióny

Začiatok výstavby mostov cez Ipeľ je v nedohľadne

Na archívnej snímke predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Problém pri príprave výstavby premostenia Ipľa spôsobuje podľa Nitrianskeho samosprávneho kraja aj skutočnosť, že na maďarskej strane nemá rovnocenného partnera.

Nitra 14. marca (TASR) – Dopravné prepojenie slovenského a maďarského pohraničia a pomoc pri zlepšení hospodárskej a kultúrnej spolupráce prihraničných regiónov mali už niekoľko rokov zabezpečovať mosty cez rieku Ipeľ v okrese Levice. O ich výstavbe sa hovorí už od roku 2009, prvým neoficiálnym termínom začiatku stavebných prác bola jar 2010. Výstavba sa však pre rôzne komplikácie doteraz vôbec nezačala a momentálne nie je jasné, ani kde presne by malo byť premostenie Ipľa vybudované.

Podľa pôvodných plánov mali mosty spájať obce Pastovce a Vámosmikola a Chľabu s Ipolydamásdom. Financovanie stavby majú zabezpečiť zdroje z fondov Európskej únie, lídrom projektu je maďarská strana. Tá však v roku 2012 prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Ten mal byť navyše po zapracovaní pripomienok vodohospodárov a ďalších inštitúcií drahší ako pôvodne navrhované dva mosty. Začať s výstavbou premostenia rieky Ipeľ sa pre zmeny v projekte v predchádzajúcom programovom období nepodarilo. "Pre nové obdobie 2014-2020 maďarská strana zabezpečila vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektov, ktoré pre územie Nitrianskeho kraja mali zahrnúť výstavbu mosta a kompy, prípadne výstavbu dvoch mostov," uviedla hovorkyňa predsedu NSK Oľga Prekopová.

Na základe dvoch memoránd podpísaných premiérmi maďarskej a slovenskej vlády v rokoch 2013 a 2014 sa najnovšie počíta na území Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) so stavbou cestného mosta cez Ipeľ medzi obcami Ipeľský Sokolec a Tésa. "Vybudovanie mosta medzi týmito obcami je návrhom maďarskej strany. Združenie obcí v Poiplí na slovenskej strane uprednostňuje vybudovanie mosta v Chľabe," pripomenula Prekopová. Momentálne teda nie je celkom jasné ani to, kde presne by mal nový most cez Ipeľ stáť. Podľa Prekopovej sa v súčasnosti nedajú ani odhadnúť náklady na výstavbu. Uviedla však, že NSK je pripravený spolufinancovať projekt vo výške piatich percent z nákladov slovenskej strany.

Problém pri príprave výstavby premostenia Ipľa spôsobuje podľa kraja aj skutočnosť, že na maďarskej strane nemá rovnocenného partnera. "Župy v Maďarsku nemajú také kompetencie ako u nás. To znamená, že rokujeme s pracovníkmi z úradu maďarského premiéra. To spôsobuje istú asymetriu pri vzájomných vzťahoch, keď ja ako predseda kraja komunikujem s maďarskou vládou. Podľa mňa by s vládou inej krajiny mala rokovať naša vláda a nie samospráva," pripomenul pred časom predseda NSK Milan Belica. "Z dôvodu urýchlenia vzájomných dohôd a potrebných rozhodnutí pri riešení problematiky výstavby mostov cez Ipeľ sa NSK snaží o to, aby bol definovaný symetrický orgán na maďarskej aj na slovenskej strane," doplnila Prekopová, podľa ktorej je aj z týchto dôvodov momentálne veľmi ťažké odhadnúť, kedy a kde by sa mohla výstavba premostenia Ipľa začať.