Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Regióny

V Bratislave pribúdajú komerčné názvy zastávok MHD

Zastávka Zochova v Bratislave, ilustračné foto Foto: TASR/Martin Baumann

Spoločnosti za premenovanú bratislavskú zastávku platia každoročne. Ceny sa však v jednotlivých prípadoch líšia.

Bratislava 3. októbra (TASR) – V hlavnom meste postupne pribúdajú zastávky, ktoré Dopravný podnik Bratislava (DPB) prepožičal na komerčný účel. Tento týždeň k názvu zastávky Miletičova pridali aj BBC 1 Plus, od leta zase majú tri zastávky v Ružinove v názve aj OC Retro. Spravidla sa menia názvy zastávok pri veľkých nákupných centrách, aby ľuďom pomohli lepšie sa orientovať.

Kvôli zelenej kancelárskej budove, ktorá vznikla na Plynárenskej ulici, zmenila 1. októbra zastávka Miletičova po dlhom čase svoj názov na BBC 1 Plus – Miletičova. "Chceli sme, aby mali ľudia lepšiu predstavu o tom, kde sa zelená budova nachádza," ozrejmil premenovanie zastávky Radovan Mihálek, leasingový riaditeľ projektu BBC 1 Plus.

Niektoré názvy sú nemenné

Keďže je Miletičova pre ľudí záchytný bod, celý názov zastávky zmeniť nemohli. Do pomenovania tak pridali pomlčku, museli sa pritom vojsť do 17 znakov. Od 2. júla si zasa doterajšie zastávky Herlianska, Hraničná či Nevädzova pridali do svojho názvu aj OC Retro. "Niektoré komerčné názvy zastávok povedia cestujúcim omnoho viac ako názvy ulíc. V rozumnej miere je to preto akceptovateľné," hovorí predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler.

Názvy zastávok sú spravidla viazané na veľké komplexy, ktoré umožňujú sa zorientovať, vysvetľuje hovorkyňa DPB Agáta Staneková. Bratislavčania tak cestujú na zastávky Aupark, Polus City Center, Avion, OD Slimák či Saratov alebo Tesco. Svoju zastávku majú aj spoločnosti ako Wüstenrot, Kooperativa, Slovanet či Siemens.

Ak chce súkromná spoločnosť premenovať zastávku MHD, stačí, ak o to požiada rezort prevádzky DBP. Ten zistí, či zastávku možno premenovať. "Napríklad pri zastávke Hrad je názov nemenný,"
podotýka Staneková. Ak sa názov zastávky zmeniť dá, dohodnú sa konkrétne zmluvné podmienky a cena. "Tak, aby ich objednávateľ bol ochotný akceptovať, aby sa pokryli náklady na premenovanie a zároveň vznikol aj nejaký zisk," vysvetľuje Uhler.

Pohyblivá cena

Koľko spoločnosť priemerne zaplatí či v akom rozmedzí sa cena pohybuje, sa podľa Stanekovej nedá povedať. "Je to individuálne, každý prípad je iný. Závisí to od viacerých faktorov, napríklad počtu zastávok," tvrdí. Či ale dostane spoločnosť napríklad množstevnú zľavu, nešpecifikuje. Uhler však hovorí, že objednávateľ platí za túto službu každoročne.

Názov zastávky určuje prepravca. Túto povinnosť mu ukladá zákon o dráhach, hovorí Uhler. "Ak majú občania výhrady k názvu zastávky, môžu sa obrátiť na magistrát, ktorý to bude riešiť s Dopravným podnikom Bratislava."

Webová stránka imhd.sk spustila k premenovaniu zastávok aj anketu. Pýta sa v nej, či ľudia súhlasia s prepožičiavaním názvov zastávok na komerčné účely. Od 1. októbra sa do nej zapojilo vyše 340 respondetov, 79 percent z nich odpovedalo "Nie", 15 percent "Áno."