Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

HLINA: Štátne orgány by mali ľudí informovať, ako sa brániť úžerníkom

Na snímke predseda Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Alojz Hlina. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Predseda mimoparlamentného KDH Alojz Hlina vysvetlil, že existuje právoplatné rozhodnutie Národnej banky Slovenska, z ktorého je zrejmé, že spoločnosť Pohotovosť hrubo porušila zákony.

Bratislava 21. októbra (TASR) - Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR by malo informovať klientov nebankových spoločností, ako sa majú brániť, ak majú pocit, že sú poškodení. V súvislosti s medializovanými informáciami, že spoločnosť Pohotovosť nebude poskytovať na Slovensku úvery, k tomu rezort na dnešnej tlačovej konferencii vyzval predseda mimoparlamentného KDH Alojz Hlina.

"Je dôležité vyzvať kompetentných na záchranu častokrát životov. Veľa samovrážd je aj kvôli nebankovkám, lebo ľudia sú zúfalí. Je dôležité, aby konali štátne orgány, aby konalo Ministerstvo vnútra (MV) SR aj polícia," tvrdí Hlina.

Podľa neho v skutočnosti Pohotovosť uteká zo slovenského trhu. "V súvislosti s tým, že najväčšia úžernícka nebankovka odchádza z trhu, je potrebné pomenovať veci pravými slovami. Ona neodchádza, ona uteká a chce sa vyhnúť trestnému stíhaniu," vyhlásil Hlina.

Vysvetlil, že existuje právoplatné rozhodnutie Národnej banky Slovenska (NBS), z ktorého je podľa Hlinu zrejmé, že spoločnosť Pohotovosť hrubo porušila zákony. "Jednoznačne je potrebné odobratie licencie a zároveň by mala konať polícia. Od 1. januára 2016 platí zákon o trestnej zodpovednosti právnických firiem, ktorý pozná aj pri firmách trestný čin ako úžera. A v tomto prípade je to všetko naplnené," myslí si predseda KDH.

Podľa neho majú štátne orgány jedinečnú možnosť, ako si napraviť renomé "po zvrátenom konaní pri BMG Invest a Horizont Slovakia". "Chcem poprosiť ministerku Luciu Žitňanskú (Most-Híd), aby informovala klientov nebankových subjektov, aby sa bránili. Sú to desaťtisíce ľudí, ktorí trpia konaním úžerníckych nebankoviek. Tie zmluvy, ktoré poskytujú po prijatí legislatívnych zmien, v zásade sú všetky neplatné, len sa musia ľudia brániť," povedal Hlina.

Ukázal aj prvostupňový rozsudok súdu jedného dotknutého klienta, ktorý hovorí o tom, že zmluva, ktorú s ním uzatvorila spoločnosť Pohotovosť, je neplatná. "Ministerstvo spravodlivosti má povinnosť informovať, aby sa ľudia bránili. Má povinnosť vypracovať aj manuál k takejto právnej ochrane," dodal Hlina.

NBS, ktorá vykonáva dohľad nad licencovanými subjektmi finančného trhu, vydala 7. júna tohto roka pre spoločnosť Pohotovosť opatrenie, ktorým napríklad zakázala preberať, predkladať na platenie,, prevádzať alebo vymáhať plnenie zo zmeniek vystavených po 30. apríli 2014 spotrebiteľmi na meno alebo na rad spoločnosti za účelom zabezpečenia záväzku spotrebiteľa zo zmluvy o spotrebiteľskom úvere. Taktiež sa má spoločnosť zdržať používania nekalej obchodnej praktiky spočívajúcej v tom, že so spotrebiteľom je súčasne alebo v bezprostrednej časovej následnosti uzatváraná zmluva o spotrebiteľskom úvere splatnom jednorazovo a dohoda o splátkach toho istého úveru.

Spoločnosť tento týždeň informovala, že úvery na Slovensku nebude poskytovať po 23. decembri tohto roka. Odôvodnila to prijatou sériou zásadných legislatívnych zmien v ochrane spotrebiteľov a dlžníkov, ktorá za posledné roky prinútila spoločnosť výrazne zmeniť svoje produkty a testovať vytrvalo nové prístupy pri obsluhe a servise klientov. Tiež uviedla, že nikdy nemala záujem vstupovať do šedej zóny úverového podnikania, ktorá sa neustále rozširuje práve o podnikateľov mimo priestor vymedzený aktuálnymi zákonmi a reguláciou. "Spoločnosť bude po 23. decembri 2016 naďalej poskytovať servis svojim súčasným zákazníkom, bude systematicky pripomínať termíny splátok, realizovať inkaso a výbery splátok na základe aktuálne platných zmluvných záväzkov," avizovala Pohotovosť.