Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Slovensko

Kiska: Vláda mala zasiahnuť proti spoločnostiam s vysokými úrokmi

Na archívnej snímke z 4. júna 2013 v Bratislave kandidát na prezidenta SR Andrej Kiska. Foto: FOTO TASR - Martin Baumann

TASR prináša profil prezidentského kandidáta Andreja Kisku a rozhovor s ním.

Bratislava 9. marca (TASR) – Andrej Kiska je občianskym kandidátom v nastávajúcej priamej voľbe prezidenta SR v roku 2014.


TASR prináša profil Andreja Kisku.


Narodil sa 2. februára 1963 v Poprade. Vyštudoval Elektrotechnickú fakultu Slovenskej vysokej školy technickej (SVŠT, dnes STU) v Bratislave. Po ukončení štúdia pracoval ako projektant v spoločnosti Naftoprojekt v Poprade. V roku 1990 odišiel skúšať šťastie do USA s plánom natrvalo sa tam usadiť. Po roku a pol sa však vrátil na Slovensko s veľkou chuťou podnikať. Založil svoju prvú spoločnosť, ktorá sa zaoberala dovozom, veľkoobchodom a maloobchodom so šperkami a prišiel o všetky svoje úspory.

Od roku 1996 postupne spoluzakladal splátkové spoločnosti Tatracredit, Triangel a neskôr aj Quatro, ktoré viedol a spravoval spolu s bratom. V roku 2005 kúpila tieto spoločnosti VÚB banka a zlúčila ich pod názov Consumer Finance Holding, kde Andrej Kiska pôsobil do roku 2007 ako člen predstavenstva tejto spoločnosti.

Neziskovú organizáciu Dobrý Anjel založil Andrej Kiska v roku 2006 s priateľom. Charitatívna organizácia Dobrý Anjel pomáha pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami rodinám s deťmi, ktoré sa vinou závažného, život ohrozujúceho ochorenia dostali do ťažkej finančnej situácie. Pôsobil v nej ako predseda správnej rady do mája 2013, kedy sa funkcie vzdal. Od júna 2013 ho na tomto poste nahradila manželka Martina Kisková. V roku 2011 založil organizáciu Dobrý Anjel aj v Českej republike.

Kiska je autorom publikácií Vezmi život do svojich rúk a Cesta manažéra z pekla alebo Ako robiť charitu úspešne a so srdcom.

V roku 2006 získal od predplatiteľov týždenníka Trend ocenenie Manažér roka a je držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo za rok 2011 v kategórii filantropia.

Prvé kolo prezidentských volieb sa na Slovensku uskutoční v sobotu 15. marca. Pokiaľ v ňom ani jeden kandidát nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov, v sobotu 29. marca sa uskutoční druhé kolo. V ňom sa stretnú dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola.

Oficiálnymi kandidátmi na prezidenta SR sú premiér Robert Fico (Smer-SD), manažér a filantrop Andrej Kiska, expredseda KDH Ján Čarnogurský, šéf klubu KDH Pavol Hrušovský (KDH, Most-Híd, SDKÚ-DS), Jozef Behýl, expolitik Milan Kňažko, nezaradený poslanec NR SR Radoslav Procházka, nominant SMK Gyula Bárdos, Milan Melník, kardiológ Viliam Fischer, Stanislav Martinčko, kandidát KSS Ján Jurišta, primátor Rimavskej Soboty Jozef Šimko a poslankyňa NR SR Helena Mezenská z OĽaNO.


Spracované podľa zdroja: www.dobryanjel.sk

Vláda mala už dávno zasiahnuť proti spoločnostiam s vysokými úrokmi


Vláda mala už dávno zasiahnuť proti spoločnostiam, ktoré ponúkajú úroky 100, 200, 500 či až 22.000 %. Myslí si to prezidentský kandidát a zakladateľ Dobrého anjela Andrej Kiska, ktorý svojho času založil splátkové spoločnosti Triangel a Quatro. Tvrdí, že jeho spoločnosti ľuďom pomáhali a za jeho pôsobenia nikomu neublížili.

"Kým som ja bol v našich spoločnostiach, neexistuje človek, ktorý, pokiaľ nevládal splácať a chcel sa s našou spoločnosťou dohodnúť, že by sa naša spoločnosť s ním nedohodla," vyhlásil Kiska v rámci projektu TASR rozhovorov s prezidentskými kandidátmi.

Prezidenta volia občania priamo. Myslíte si, že jeho právomoci vzhľadom na silný mandát od občanov sú dostatočné?

Som zástancom toho, že by sme nemali posilňovať právomoci prezidenta. To, či prezident dokáže svoje právomoci dobre vykonávať, závisí od toho, či dokáže byť v spoločnosti autoritou, či sa skutočne dokáže postaviť za ľudí a dokáže za nich bojovať.

Posilňovať právomoci prezidenta teda nechcete...

Úlohou prezidenta nie je vyvolávať rozpory, ale hľadať riešenia, dohody medzi vládou a parlamentom, medzi politickými stranami. Ale v okamihu, keď sa vláda a parlament rozhodnú prijať zákon škodlivý pre ľudí, je úlohou prezidenta, aby si zavolal príslušného ministra či premiéra, a ak to nepomôže, aby jasne pred verejnosťou povedal svoj názor.

Takže takto si predstavujete aj spoluprácu prezidenta s vládou či parlamentom? Že budete komunikovať s členmi vlády, s poslancami NR SR, v chúlostivých otázkach si ich, povedzme, budete volať na koberček?

To nie je na koberček. Ako som povedal, úlohou prezidenta nie je vyvolávať rozpory. Ale pokiaľ má prezident stáť za ľuďmi, tak pri každom zákone, ktorý by napríklad mal zhoršovať náš sociálny systém, by mal prezident vystúpiť a jasne to definovať. Preto by mal byť nestranícky a nezávislý, aby nebol predĺženou rukou nejakej politickej strany. Pretože ak vyjde z politickej strany, tak potom ľudia neuveria tomu, že je tam skutočne kvôli nim.

Máte v prípade zvolenia v pláne pravidelne vystupovať v pléne NR SR so správou o stave republiky, prípadne sa zúčastňovať aj na rokovaní vlády?

Pokiaľ budú prerokovávané problémy, ktoré sa týkajú národného záujmu, alebo zásadné zmeny napríklad v sociálnom systéme, v zdravotníctve, tak by prezident na rokovanie vlády prísť mal.

A čo tie vystúpenia v NR SR so správou o stave republiky?

Určite minimálne raz za rok. Ale netreba to limitovať časovo, závisieť by to malo od toho, čo sa deje a ako sa veci vyvíjajú. Vystupoval by som nielen so správou o stave republiky, ale aj keby bolo niečo mimoriadne dôležité, na čo by bolo treba upozorniť parlament.



Ak by ste dnes boli prezidentom, ako by ste zhodnotili stav republiky?

Spoločnosť stagnuje, nedarí sa nám, mladí ľudia nám utekajú, podmienky pre tvorcov pracovných miest sa zhoršujú. Klesá nám konkurencieschopnosť Slovenska.

Jednou z prezidentských právomocí je aj vymenúvanie a odvolávanie vysokých štátnych úradníkov či sudcov. Ako by ste ako prezident pristupovali k výkonu tejto kompetencie?

Som zástancom dodržiavania ústavnej tradície. Pravdaže, kauza Čentéš vyvolala istú diskusiu a niektorí kandidáti majú tendenciu si vysvetľovať výklad Ústavného súdu tak, že náš parlamentný systém sa mení na nejaký poloprezidentský. Myslia si, že by bolo správne, aby rozhodovali o menovaní sudcov či dokonca profesorov. Pravdaže, ak Ústavný súd potvrdí rozhodnutie pána Gašparoviča v kauze Čentéš, nastane situácia, kedy by som si ako prezident zavolal predstaviteľov politických strán a spýtal by som sa ich, aký systém tu chceme teda mať. Som pripravený zobrať na seba zodpovednosť, ak tu chceme systém so silnejším prezidentom, ale to nemôže byť o výklade rozhodnutí Ústavného súdu, ale o dohode všetkých. Ale som zástancom toho, že by sme si mali ctiť ducha ústavy, ako bola vytvorená.

Aby sme sa vrátili k otázke, vy by ste teda vymenovali každú nomináciu, ktorú by vám dal parlament či vláda?

Napríklad, v prípade sudcov by som pre Súdnu radu postavil etický kódex a vyžadoval by som od nej, aby navrhovala sudcov, ktorí spĺňajú tento etický kódex, aby to opäť nebolo o rodinkárstve. Ak by mi parlament navrhol niekoho, pri kom by bolo zrejmé, že nespĺňa odborné alebo morálne predpoklady na výkon niektorej z funkcií, určite by som o tom diskutoval, či skutočne niet lepšieho kandidáta. Verejne by som sa k tomu vyjadril, ale pokiaľ by na nominácii trvali, tak by som ju akceptoval.



Ako sa budete v prípade zvolenia podieľať na formovaní zahraničnej politiky SR?

Nechystám sa robiť revolúciu v zahraničnej politike. Zahraničnú politiku určuje vláda a parlament, a ja ako prezident to budem rešpektovať. Rád by som však vďaka mojim skúsenostiam manažéra prispel k posilneniu slovenskej ekonomickej diplomacie.

Budete mať ako prezident záujem zúčastňovať sa na dôležitých summitoch EÚ? Na akých napríklad?

Som presvedčený, že špeciálne summitov EÚ by sa mal zúčastňovať ten reprezentant štátu, ktorý doma nesie politickú aj vecnú zodpovednosť za prijaté rozhodnutia. A tým je na Slovensku predseda vlády.

Prezident je hlavný veliteľ Ozbrojených síl SR. Ako vnímate účasť slovenských jednotiek v rámci operácií NATO? Má SR pokračovať v účasti na zahraničných misiách, prípadne ju rozširovať či obmedzovať?



Sme členmi Severoatlantickej aliancie a máme určité záväzky. Ale keďže neviem o tom, že by sa plánovala ďalšia misia, nepovažujem túto otázku za aktuálnu.

Ste zakladateľ nebankových subjektov Triangel a Quatro. Dnes sa nebankovky stali synonymom úžerníkov. Ako vnímate snahy poslancov bojovať proti nim?

Vláda mala už dávno zasiahnuť proti spoločnostiam, ktoré ponúkajú úroky so 100, 200, 500 či až 22.000 %. To sú spoločnosti, ktoré požičiavajú veľmi nezodpovedne. Ich skoro vôbec nezaujíma, či to človek dokáže splácať. Zaujíma ich, aby im požičali peniaze za vysoký úrok, a keď to nedokáže splácať, aby na neho poslali exekútorov.

Podpísali by ste zákon, ktorý by obmedzoval možnosti nebankových subjektov v prospech spotrebiteľov? Napríklad, aby ročná priemerná miera nákladov (RPMN) mala určený maximálny strop?

Určite áno, treba to, lebo finančná gramotnosť našich občanov niekedy nie je najlepšia, na druhej strane sa tu skutočne rozbehli nebankové spoločnosti, ktoré privádzajú tisíce rodín do nešťastia.

Aj vaše spoločnosti vraj priviedli niektorých ľudí do finančných problémov...

V Triangli a Quatre sme narážali na skupiny podvodníkov, ktoré si od nás nakúpili s úmyslom nesplácať. Voči tým sme postupovali veľmi razantne. Na druhej strane, kým som ja bol v našich spoločnostiach, neexistuje človek, ktorý pokiaľ nevládal splácať a chcel sa s našou spoločnosťou dohodnúť, že by sa naša spoločnosť s ním nedohodla.

Prečo by mali ľudia voliť človeka, ktorý zbohatol na subjektoch, ktoré ľudí zadlžujú a spôsobujú im finančné problémy vysokou RPMN?

Ja som založil spoločnosti Triangel a Quatro. Splátkové systémy, ktoré pomohli v časoch, kedy banky odmietali vôbec čokoľvek poskytnúť, pretože nedôverovali ľuďom.



Ste nezávislý kandidát, Slováci si dosiaľ vždy zvolili za prezidenta politika. Prečo by sa to teraz malo zmeniť a mal by vyhrať nepolitik, konkrétne vy?

Ľudia sú veľmi unavení a rozčarovaní z tradičných politikov, ktorí žijú za svojimi vysokými múrmi a neriešia skutočné problémy ľudí. Bol som manažérom, viem, čo pracovné miesta vytvára, čo ich ničí a vďaka Dobrému anjelovi mám reálnu skúsenosť so zlyhávaním štátu. Mám tieto skúsenosti a v živote som ukázal aj to, že problémy viem riešiť. A to ponúkam. Manažérske schopnosti, skúsenosť so skutočnými riešeniami skutočných problémov ľudí.

Kam bude smerovať vaša prvá pracovná cesta?

Bude to Česká republika.