Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 6. máj 2024Meniny má Hermína
< sekcia Slovensko

Billboardy v blízkosti ciest nakoniec možno zmiznú

Ilustračné foto Foto: Pavol Demeš

Návrh novely zákona parlament posunul do druhého čítania.

Bratislava 28. septembra (TASR) - Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by po novom nemali stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov. Vyplýva to z návrhu novely zákona o pozemných komunikáciách od poslankyne Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD), ktorý dnes parlament posunul do druhého čítania.

Zmajkovičová chce právnou normou riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou. Zavedenie tzv. ochranného pásma sa má týkať diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy. Nové pravidlá sa dotknú aj už existujúcich billboardov, pričom na ich odstránenie z ochrannej zóny bude dvojročná zákonná lehota, ktorá začne plynúť odo dňa účinnosti novely, čo je 1. január 2013.

Návrh zákona teda stanovuje aj povinnosť vlastníka odstrániť billboardy, ktoré sú umiestnené v rozpore s novými pravidlami. Ak sa tak nestane, má nasledovať pokuta. Billboardy, ktoré nebudú spĺňať nové podmienky a nebudú po výzve úradu vlastníkom odstránené, budú odstránené správcom cesty na náklady majiteľa. Na otázku, čo v prípade, ak má niekto objednanú reklamnú plochu na dlhé roky, Zmajkovičová pred časom odvetila, že aj podnikatelia sa za roky svojho pôsobenia stretávajú so zmenami zákonov.

Zmajkovičovú vraj kontaktovali aj billboardové spoločnosti. "Povedala som im svoju predstavu, oni uviedli že chcú byť súčinní a poukázali na to, čo sa odohralo v Českej republike, kde podobná iniciatíva prešla, no týka sa len diaľnic a ciest I. triedy," vysvetlila nedávno. Ona však trvá na tom, aby sa ochranná zóna týkala aj ciest II. a III. triedy.

"Príprava návrhu zákona vyšla zo spoločenskej objednávky, kedy sa na mňa obracalo množstvo ľudí s tým, že billboardy na Slovensku rastú ako huby po daždi, niekedy na tých najabsurdnejších miestach," uviedla Zmajkovičová. Tvrdí, že jej iniciatíve vyjadrili podporu primátori, starostovia či zástupcovia Slovenskej komory architektov. "Slovensko sa musí zbaviť vizuálneho smogu spočívajúceho v bezhlavom umiestňovaní billboardov bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku daného územia. Slovensko musí ostať zelené," uzavrela.

Opozičný poslanec Martin Chren (SaS) povedal, že návrh Renáty Zmajkovičovej je zlý, škodlivý a nepoužiteľný. "Zlý je preto, lebo v niektorých ustanoveniach je pravdepodobne v rozpore s ústavou. Likviduje celý jeden segment podnikania s negatívnymi dôsledkami na príjmy štátu či zamestnanosť. Návrh je pripravený bez úplnej znalosti problematiky," odkázal Chren. Poslanec zdôraznil, že schválením novely zmizne 95 percent billboardov a prakticky tak zanikne celý jeden segment podnikania, ktorý tu existuje 20 rokov. "Návrh nie je čiastkovou reguláciou v oblasti, kde sa vyskytli problémy. To je akoby sme povedali, že v niektorých eseročkách sú daňové úniky, tak všetky zrušíme," poznamenal.