Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Slovensko

VIDEO:Brecely chce priniesť ľuďom dopravnú infraštruktúru 21. storočia

TK ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Romana Brecelyho a generálneho riaditeľa NDS Róberta Auxta sa konala 3. augusta 2016 v Prešove, križovatka Prešov západ na zjazde z diaľnice D1. Na snímke uprostred minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Roman Brecely, vpravo generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt a vľavo nový druhý viceprimátor Prešova Martin Ďurišin. Foto: TASR - Milan Kapusta

Obchvat okolo Prešova za vyše 356 miliónov by mali dokončiť do roku 2020. Tým by mal byť diaľničný úsek medzi Ružomberkom a Košicami kompletný, čo výrazne skráti čas cestovania vodičom.

Prešov 3. augusta (TASR) – Takmer osemkilometrový juhozápadný obchvat mesta Prešov (diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh) postaví do konca roka 2020 združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia za 356,34 milióna eur. Projekt bude spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Oznámil to dnes v Prešove minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Roman Brecely (nominant #Siete). Tým bude diaľnica medzi Ružomberkom a Košicami v dĺžke 190 kilometrov kompletne hotová.

Diaľničný úsek, ktorý vytlačí tranzitnú dopravu z Prešova, bude dlhý presne 7 870 metrov, na trase bude 18 mostov, dvojrúrový tunel dlhý 2 244 metrov a 17 vetiev križovatiek. Úsek sa začína v križovatke Prešov, západ, kde sa plynulo napája na už fungujúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov, západ. Pokračuje v blízkosti obytnej zóny, pokračuje tunelom a napojí sa na kruhovú križovatku pri ZVL pred obcou Haniska na diaľničný úsek smerom na Košice. S jeho výstavbou sa začne koncom tohto roka.

Brecely odmieta tvrdenia niektorých analytikov, ktorí 'od zeleného stola' hovoria o potrebe zrušiť súťaž a vyhlásiť nový tender. Hlavným dôvodom jeho postoja je, že dopravné problémy v Prešove boli dlhodobo prehliadané a vzniknutá kritická situácia si vyžaduje okamžité riešenia.



Nový obchvat Prešova skráti jazdu osobným vozidlám o 13 minút, nákladným o takmer 11. Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 % času v porovnaní s jazdou po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá dokonca 27 %. Brecely uviedol, že jeho prioritou je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020 v plnom profile, okrem problémového úseku Turany – Hubová.

VIDEO: Dopravná infraštruktúra 21. storočia


Minister uviedol, že úsek okolo Prešova je jedným z posledných, ktorý nebol zakontrahovaný. Vyjadril presvedčenie, že významným spôsobom pomôže v riešení veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste. „Mojou prioritou je naozaj tlačiť na pílu, držať tempo a naozaj pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť ľuďom infraštruktúru a hlavne obyvateľom Slovenska dopravnú infraštruktúru 21. storočia,“ povedal Brecely. Ďalej zdôraznil, že najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt doplnil, že po dokončení juhozápadného obchvatu Prešova vznikne ucelený úsek, ktorý bude plynulo spájať diaľnicu od Ružomberka po Košice. Intenzita premávky je tu 15 000 až 25 000 vozidiel denne. Auxt povedal, že tzv. prešovský unikát v podobe semaforu na diaľnici pri vstupe do mesta odstránia do jedného roka. NDS obstarala stavebné práce so spoločnosťou Skanska, ktorá by tento problematický úsek mala začať stavať v druhej polovici septembra. Zákazka za 1,9 milióna eur je rozvrhnutá na 12 mesiacov. Práce doteraz brzdili nevysporiadané majetkové vzťahy. NDS sa s majiteľom pozemkov dohodla na odkúpení potrebnej časti parciel za 150.000 eur na základe súdnoznaleckého posudku.

Auxt informoval, že okrem dobudovania potrebnej dopravnej infraštruktúry dostane prešovský región nový ekonomický a sociálny impulz, keďže pri stavebných projektoch získajú tunajší ľudia prácu na najbližšie štyri roky.