Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 29. máj 2024Meniny má Vilma
< sekcia Slovensko

Znečistenie ovzdušia na Slovensku je veľmi vysoké, varujú odborníci

Ilustračné foto. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Zástupcovia CEPTA zároveň vyzývajú aj ľudí, aby na presun využívali skôr bicykel, verejnú dopravu, či chôdzu.

Bratislava 3. júna (TASR) – Znečistenie ovzdušia na Slovensku je stále veľmi vysoké a nadlimitné. Každoročne spôsobuje vážne zdravotné problémy, či miliardové škody na zdraví, majetku, lesoch a úrode. Konštatovali to zástupcovia Centra pre trvalo udržateľné alternatívy (CEPTA) na dnešnej prezentácii výsledkov merania znečistenia ovzdušia.



Experti merali v rámci projektu Clean Air znečistenie ovzdušia jemnými prachovými časticami na celom Slovensku. "Na Slovensku sme našli aj peklo aj nebo, čo sa týka kvality ovzdušia," uviedol predseda občianskeho združenia CEPTA Daniel Lešinský. Najčistejší vzduch namerali v Tatrách. Čistý vzduch je podľa ich meraní aj vo Zvolene, či na bratislavskej Kolibe. Naopak, najšpinavší je v podzemných garážach nákupných centier.



Taktiež veľmi znečistený vzduch namerali experti pri zapálenom ohni v peci, v aute pri jazde v hustej mestskej doprave, pri jazde v starom dieselovom autobuse, či vlaku ťahanom lokomotívou na naftu. "Tie limity, ktoré dnes prekračujeme a nedodržujeme, sú zhruba jedenkrát vyššie ako odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie na limity, ktoré sú, v úvodzovkách, bezpečné pre zdravie," dodal Lešinský.

Znečistené ovzdušie spôsobuje aj zdravotné problémy. Podľa odborného konzultanta v oblasti ekologických a zdravotných rizík Miroslava Šutu prachové častice vo vzduchu skracujú život. V rámci EÚ je to o 8,6 mesiaca, v SR o viac než 10 mesiacov. Znečistené ovzdušie podľa jeho slov stojí aj za predčasnými úmrtiami.



Odborníci navrhujú na odstránenie súčasnej situácie napríklad efektívnejšie využívanie eurofondov a verejných financií na riešenie problému znečisteného ovzdušia. Pomôcť by malo aj zavedenie nízkoemisnej zóny vo väčších mestách Slovenska. Dôležitá je podľa nich aj podpora rozvoja nemotorovej dopravy a budovanie cyklociest a cyklochodníkov.

Zástupcovia CEPTA zároveň vyzývajú aj ľudí, aby na presun využívali skôr bicykel, verejnú dopravu, či chôdzu. V prípade, ak treba použiť auto, mali by vodiči využívať tzv. ekošoférovanie.