Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Slovensko

D. TARAGEL: V Pišťanekovi som stratil posledného kamaráta z detstva

Peter Pišťanek Foto: TASR Alica Jančoková

Nie je jasné, čo by chcel, aby po ňom ostalo. Možno na to by bol hrdý, že bol vždy svoj. Povedal spisovateľ Gustáv Murín.

Bratislava 23. marca (TASR) - Dobrovoľná smrť Petra Pišťaneka šokovala jeho blízkeho priateľa, prozaika, scenáristu a spoluautora jednej z Pišťanekových kníh, Dušana Taragela. "Neviem, čo vám povedať. Pre mňa je to taký šok, ešte sa s tým neviem vyrovnať, keď prídete o takého kamaráta. Stratil som vlastne posledného kamaráta z detstva, s ktorým sme sa mohli rozprávať na akékoľvek témy, ostane len diera," povedal pre TASR Taragel.

"Pravda je, že on sa stiahol pred rokom alebo dvomi, stratil som s ním kontakt. Pred mesiacom-dvomi prestal prispievať statusmi aj na Facebook, čo bolo prekvapenie aj pre fanúšikov. Podľa mňa to je osobný skrat," poznamenal. "Nemal totiž tvorivú krízu, odrazu mal chuť písať, tvoriť, plánoval. Bol úspešný a začal na Facebooku uverejňovať ďalšiu knihu. Je to šok," uzavrel.

Gustáv Murín
Foto: TASR
Odpoveď na otázku, čo by chcel spisovateľ Peter Pišťanek, aby sa ľuďom vybavovalo pri vyslovení jeho mena, nie je jednoduchá, lebo to bol mimoriadne originálny človek. "Je to záhada. Ja som ho zažil len ako pohoďáka, ktorý vie vychutnávať život a stal sa dokonca expertom na koňak, ale aj whisky. Keď som ho za knihu Živý oheň z vína kdesi verejne pochválil, hneď sa ohradil pri akomsi preklepe v mene," povedal pre TASR na margo nečakanej smrti Petra Pišťaneka spisovateľ Gustáv Murín. "To nie sú charakteristiky na samovraždu. Rovnako nejasné je, čo by chcel, aby po ňom ostalo," dodal.

O vlastnej literatúre sa Pišťanek podľa neho nevyjadroval vždy v superlatívoch, skôr skepticky. "Je tiež autorom výroku, že nechce, aby sa jeho knihy prekladali, lebo sa tým mení význam viet. Zažil som ho aj ako člena PEN klubu, ale dobrovoľne vystúpil, keď sa jeho radikálne názory nezhodovali s Chartou PEN International. Možno na toto by bol hrdý, že bol vždy svoj," povedal Murín.

„Nemôžem tomu uveriť. Peter Pišťanek bol najvýraznejším talentom slovenskej prózy po roku 1990. Jeho prorocký román Rivers of Babylon som vnímal ako zjavenie. Temnotu deväťdesiatych dokázal zachytiť originálne, príbehovo a veľmi vtipne," uviedol pre TASR známy odborník na slovenskú literatúru Dado Nagy.

Na archívnej snímke Dado Nagy a Peter Pišťanek.
Foto: TASR - Alica Jančoková


Albert Marenčin
Foto: TASR
"Koncom minulého roka som s ním absolvoval niekoľko ciest po Slovensku pri príležitosti uvedenia nového románu Rukojemník. Rozprával mi o svojich plánoch, prebral obsahy najmenej dvoch svojich plánovaných kníh. Bol veľmi citlivý, empatický a súčasne radikálny. Je to veľmi smutná správa,“ konštatoval Nagy.

"Keď ste mi to oznámili, zdalo sa mi, že to je zlý vtip. Ja ako vydavateľ a on ako autor sme sa síce nikdy nestretli, aj keď som ho viackrát oslovoval na spoluprácu ohľadom úvodov či prezentácií, lebo sme robili niečo také, čo by sa mu páčilo. Jeho knihy ma fascinovali, hlavne tá prvá - Rivers of Babylon. V krátkom čase sa stal klasikom ponovembrovej slovenskej literatúry. Táto správa ma šokovala. Neviem, čo dodať," reaguje vydavateľ Albert Marenčin.

Juraj Heger
Foto: TASR - Martin Baumann
"Peter Pišťanek bol živým dôkazom toho, že najväčší umelci o svojom diele stále pochybujú a že aj pod najhrubším obalom sa môže skrývať najmäkšia duša. Snáď našiel svoj pokoj," konštatoval vydavateľ Juraj Heger.

Pišťanek v minulosti moderoval reláciu v Slovenskom rozhlase. "Petra som spoznal niekedy na začiatku 90. rokov, myslím, že na literárnej súťaži Jašíkove Kysuce. Hrali sme dlho do noci biliard. Myslel som si, že je to drsný chlap, akým boli pseudohrdinovia v jeho prózach. Opak bol pravdou," spomína básnik a bývalý programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Vladimír Puchala.

"Bol to vnímavý a citlivý človek. Pre našu generáciu kultový spisovateľ. Bonmoty z jeho kníh si dodnes hovoríme a vždy pobavia. Od neho viem, že 'mačka nekvasí'. Neskôr som ho stretol, keď sme dohadovali v Slovenskom rozhlase reláciu, ktorú moderoval so Soňou Müllerovou," poznamenal.

"Vtedy sme sa otvorene rozprávali o jeho vnútri, ktoré si práve dával dokopy. Peter nikdy veľa nepísal o prežívaní a vnútornom svete svojich postáv. Takú fixku vraj nevymysleli, ktorá by popísala ľudskú psychiku, hovorieval. Ľudí zobrazoval cez skutky. Čo prežíval, ťažko povedať. Čo napísal, je však jasné: unikátne dielo. Vďaka jeho knihám začalo mnoho mladých ľudí čítať pôvodnú slovenskú tvorbu," povedal Puchala.

Vladimír Puchala
Foto: TASR - Tomáš Halász
Na nečakaný odchod spisovateľa reagoval aj autor niekoľkých kníh, spevák a moderátor Pišta Vandal, vlastným menom Štefan Chrappa: "Peter Pišťanek zostane pre mňa osobne najlepším a najvplyvnejším spisovateľom v dejinách modernej slovenskej literatúry. Jeho štýl bol nenapodobiteľný, jeho pozorovací talent originálny a rozprávačský štýl neprekonateľný. Zostával geniálny aj vtedy, keď bol politicky nekorektný a dokázal byť vtipný, aj keď písal o tragických veciach. Veľkým bojovníkom patrí veľký rešpekt! Odpočívajte v pokoji majstro!"

Známy slovenský spisovateľ Peter Pišťanek zomrel v nedeľu večer (22.3.) v bratislavskej Nemocnici sv. Cyrila a Metoda na Antolskej ulici.

Zdroj z ministerstva vnútra TASR informoval, že spisovateľa priviezli do nemocnice po požití väčšieho množstva liekov.

Peter Pišťanek je autor kultovej trilógie Rivers of Babylon a spoluautor (s Dušanom Tarageľom) úspešnej zbierky Sekerou a nožom. Po rokoch sa vlani na pulty knižných obchodov dostal jeho nový román Rukojemník, podľa ktorého režisér Juraj Nvota natočil rovnomenný film s Milanom Lasicom v hlavnej úlohe.

Ako úspešný filmový scenárista sa Pišťanek zapísal už scenárom k filmu Muzika, ktorý patrí medzi to najlepšie, čo v nových dejinách slovenskej kinematografie vzniklo.

Pišťanek sa narodil 28. apríla 1960 v Devínskej Novej Vsi. Vyštudoval dramaturgiu a scenáristiku na VŠMU. Vystriedal viacero zamestnaní, v minulosti pôsobil ako šéfredaktor magazínu Tele-Video-Relax, redaktor internetového časopisu inZine, textár v reklamných agentúrach, či marketingový pracovník.