Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia
< sekcia Slovensko

D. Zachar: Zvýšenie poplatkov na APS a urgentoch je racionálny krok

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Na každom urgente by mala podľa riaditeľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy D. Zachara tiež kvalitne fungovať triáž.

Bratislava 23. augusta (TASR) - Návrh na zvýšenie poplatkov za neoprávnené zneužívanie ambulantných pohotovostí a urgentov je racionálny krok. Reflektuje na obmedzené kapacity v zdravotníctve. Má znížiť dopyt pacientov pri obmedzenej ponuke zdravotníkov. Pre TASR to uviedol riaditeľ Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Dušan Zachar.

"Pacienti by však k tomu mohli dostať bezplatnú možnosť sa s niekým kvalifikovaným na diaľku (call centrum, mobilná aplikácia a podobne) vopred poradiť, či je ich zdravotný stav dôvodom na návštevu pohotovosti či urgentu, alebo stačí počkať do nasledujúceho dňa a prijať dovtedy adekvátne opatrenia, aby sa nezhoršil zdravotný stav,"
skonštatoval.

Na každom urgente by mala podľa Zachara tiež kvalitne fungovať triáž. "Na základe vážnosti zdravotného stavu usmerní pacientov, kam a ako ďalej postupovať," priblížil. V určitých prípadoch by podľa neho mohli záchranky dostať právomoc rozhodnúť, respektíve edukovať pacientov, že ich zdravotný stav si nevyžaduje transport do nemocnice.

Zmena môže zlepšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre skutočne vážne stavy, a to v prípade, ak sa ukáže, že výška poplatku bola nastavená správne a odradila neodôvodnené návštevy pacientov. "Na druhej strane tu existuje riziko, že pre niektoré sociálne slabšie skupiny obyvateľstva sa dostupnosť tohto typu zdravotnej starostlivosti môže zhoršiť pre ich obavu z toho, že nedokážu vyhodnotiť závažnosť svojho stavu a pre riziko hroziaceho vyššieho poplatku na urgente či ambulantnej pohotovostnej službe (APS) radšej zostanú doma aj v prípade stavu, ktorý by patril na APS či urgentnú nemocničnú starostlivosť," podotkol analytik.

Odporučil by preto zaviesť ochranné mechanizmy, napríklad stanoviť ochranný horný ročný limit na priame platby pacientov, prípadne sa zamyslieť nad variabilne stúpajúcou či klesajúcou výškou poplatku v závislosti od počtu návštev.