Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Slovensko

Á. Érsek: Otázka spoplatnenia ochvatu bude aktuálna, až keď sa postaví

Na snímke minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Foto: TASR/Martin Baumann

Diskutujúci sa venovali aj téme pokút pre vodičov osobných áut za jazdu po spoplatnených cestách bez diaľničnej známky.

Bratislava 5. marca (TASR) – Otázka, či spoplatniť pre nákladné autá obchvat Bratislavy alebo nie, bude aktuálna až po tom, ako sa tento projekt dostavia. V dnešnej relácii televízie TA3 V politike to uviedol minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

"Máme na to štyri roky, aby sme rozmýšľali nad tým, či ho spoplatniť alebo nie," priblížil šéf rezortu dopravy. Pripomenul, že ani v súčasnosti nie je obchvat spoplatnený. O tom, ako bude spoplatnenie vyzerať po dokončení PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) na obchvat, čiže časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, je preto podľa neho teraz predčasné hovoriť.

Minister tak reagoval na otázku svojho oponenta v diskusii, poslanca opozičnej SaS Miroslava Ivana. Toho zaujímalo, ako bude vyzerať spoplatnenie tohto projektu v budúcnosti, keďže štúdia realizovateľnosti podľa neho s platbami nákladných áut počítala, a to pri ročnom výnose 6 miliónov eur.

Pokiaľ však štát chce nákladné autá presunúť na obchvat, Ivan by navrhoval buď spoplatniť tento úsek polovičnými sadzbami mýta, alebo ho nespoplatňovať vôbec. "Ak toto spoplatníme, tak asi sa nám tam vodiči hrnúť nebudú a budú zase používať ten úsek, ktorý nie je spoplatnený," argumentoval poslanec.

Zároveň kritizoval aj príliš všeobecné termíny pri výstavbe tohto projektu. Chýbajú mu pri stavbe jednotlivé míľniky, ako napríklad dokončenie zemných prác či pri moste cez Dunaj dokončenie pilierov a podobne. Minister Érsek však reagoval, že obchvat sa stavia podľa takzvanej žltej knihy FIDIC-u, čiže naprojektuj a postav. Isté míľniky však podľa neho pri stavbe sú, okrem toho štát momentálne koncesionárovi nič neplatí. "Začneme im platiť po dokončení cesty," dodal šéf rezortu dopravy. A ak ju stavbári nedokončia včas, môžu dostať aj sankcie. Prípravné práce na stavbe však podľa ministra postupujú, aktuálne sa robia prekládky sietí či výrub stromov.

Diskutujúci sa venovali aj téme pokút pre vodičov osobných áut za jazdu po spoplatnených cestách bez diaľničnej známky. Minister priznal, že pri vymáhaní pokút od slovenských motoristov nastali najprv isté technické problémy a pokút bolo aj veľa. "Teraz si myslím, že sa to už rozbehlo," avizoval Érsek.

Čo sa týka zahraničných vodičov, od ktorých Slovensko momentálne nemôže vymáhať pokuty za jazdu bez e-známky, minister podľa vlastných slov otvoril túto tému aj v Európskej komisii (EK) počas slovenského predsedníctva. Keďže však takýto systém diaľničných známok momentálne funguje len v niektorých krajinách, majú si to podľa Érseka riešiť tieto štáty samostatne.

Maďarsko zvolilo spôsob vymáhania pokút cez právnické kancelárie v jednotlivých štátoch. Podľa Érseka však existuje precedens, keď takáto pokuta neobstávala pred súdom. Poslanec Ivan ale zároveň apeloval na vládu, aby tento problém riešila, lebo po vypršaní dvojročnej lehoty už pokuty nebude možné vymáhať. "Jeden a pol roka máme preč a za chvíľu sú to dva, a potom ich už nebudeme môcť od nich vymáhať," zdôraznil.