Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Slovensko

Odštartovala globálna kampaň Fashion Revolution Week

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes.

Bratislava 19. apríla (TASR) - Na udržateľnú víziu módneho priemyslu sa zameriava globálna kampaň Fashion Revolution Week. Odštartovala v pondelok a potrvá do 25. apríla. "Cieľom iniciatívy je poukázať na ľudské životy a zdravie planéty, ktoré by mali byť uprednostnené pred ekonomickým rastom a ziskom," TASR informovala za Fashion Revolution Slovakia Barbara Jagušák.

Aktuálny ročník celosvetovej iniciatívy vyzýva módne značky a vlády krajín na celom svete, aby uznali vzájomné prepojenie ľudských práv a životného prostredia. "Ústrednou myšlienkou kampane je motivovať ľudí k radikálnej zmene vo vnímaní oblečenia ako lacného spotrebného tovaru. Na základe tohto poznania dokážu spotrebitelia oceniť prácu ľudí v dodávateľskom reťazci, prírodné zdroje a krehkosť medziľudských vzťahov," priblížila Jagušák s tým, že iniciatíva vyzýva tiež k tomu, aby sa prioritou stali ľudské práva a ochrana životného prostredia, namiesto celosvetového ekonomického rastu produkujúceho bezbrehé zisky.

Podľa Jagušák sa predpokladá, že do roku 2030 vzrastie výroba oblečenia o 81 %, čo znamená ďalšie zvýšenie dopytu po poľnohospodárskej pôde a prírodných materiáloch. Na výrobu celulózového vlákna, akým je napríklad viskóza, sa ročne vyrúbe 150 miliónov stromov. Odlesňovanie aj v dôsledku potravinárskeho priemyslu vedie k strate biodiverzity a prirodzených ekosystémov. "Výraznou deforestáciou pralesov zvyšujeme predpoklad prenosu chorôb z divej zveri na ľudí, čo môže viesť k vzniku ďalších pandémií," dodala.

Drancovanie prírodných zdrojov sa v módnom priemysle odohráva hlboko vo výrobnom reťazci. Na miestach, kde sa pestujú komodity využívané v textilnom priemysle, sú zotročení nielen farmári, ale aj spracovatelia textilu. "Nadišiel čas, aby sme od módnych značiek požadovali vyššiu úroveň transparentnosti," vyzývajú fashion aktivisti. Zatiaľ čo v minulosti sa symbolom ich kampane stal hashtag #WhoMadeMyClothes, tento rok sa pýtajú módnych gigantov aj to, kde a za akých podmienok vznikajú materiály a textílie - #WhoMadeMyFabric.

Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes. Zámerom lokálnych aktivít je pozdvihnúť opravu oblečenia a prinavrátiť ručné práce do našich životov. "Vďaka upcyklácii a oprave oblečenia môže každý z nás eliminovať textilný odpad, čím zníži záťaž na životné prostredie," dodávajú organizátori. V priebehu týždňa bude mať verejnosť možnosť sledovať viacero workshopov, prednášok či krátkych filmov, a to cez sociálne siete slovenskej alebo globálnej iniciatívy Fashion Revolution.