Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes.
Autor TASR
Bratislava 19. apríla (TASR) - Na udržateľnú víziu módneho priemyslu sa zameriava globálna kampaň Fashion Revolution Week. Odštartovala v pondelok a potrvá do 25. apríla. "Cieľom iniciatívy je poukázať na ľudské životy a zdravie planéty, ktoré by mali byť uprednostnené pred ekonomickým rastom a ziskom," TASR informovala za Fashion Revolution Slovakia Barbara Jagušák.
Aktuálny ročník celosvetovej iniciatívy vyzýva módne značky a vlády krajín na celom svete, aby uznali vzájomné prepojenie ľudských práv a životného prostredia. "Ústrednou myšlienkou kampane je motivovať ľudí k radikálnej zmene vo vnímaní oblečenia ako lacného spotrebného tovaru. Na základe tohto poznania dokážu spotrebitelia oceniť prácu ľudí v dodávateľskom reťazci, prírodné zdroje a krehkosť medziľudských vzťahov," priblížila Jagušák s tým, že iniciatíva vyzýva tiež k tomu, aby sa prioritou stali ľudské práva a ochrana životného prostredia, namiesto celosvetového ekonomického rastu produkujúceho bezbrehé zisky.
Podľa Jagušák sa predpokladá, že do roku 2030 vzrastie výroba oblečenia o 81 %, čo znamená ďalšie zvýšenie dopytu po poľnohospodárskej pôde a prírodných materiáloch. Na výrobu celulózového vlákna, akým je napríklad viskóza, sa ročne vyrúbe 150 miliónov stromov. Odlesňovanie aj v dôsledku potravinárskeho priemyslu vedie k strate biodiverzity a prirodzených ekosystémov. "Výraznou deforestáciou pralesov zvyšujeme predpoklad prenosu chorôb z divej zveri na ľudí, čo môže viesť k vzniku ďalších pandémií," dodala.
Drancovanie prírodných zdrojov sa v módnom priemysle odohráva hlboko vo výrobnom reťazci. Na miestach, kde sa pestujú komodity využívané v textilnom priemysle, sú zotročení nielen farmári, ale aj spracovatelia textilu. "Nadišiel čas, aby sme od módnych značiek požadovali vyššiu úroveň transparentnosti," vyzývajú fashion aktivisti. Zatiaľ čo v minulosti sa symbolom ich kampane stal hashtag #WhoMadeMyClothes, tento rok sa pýtajú módnych gigantov aj to, kde a za akých podmienok vznikajú materiály a textílie - #WhoMadeMyFabric.
Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes. Zámerom lokálnych aktivít je pozdvihnúť opravu oblečenia a prinavrátiť ručné práce do našich životov. "Vďaka upcyklácii a oprave oblečenia môže každý z nás eliminovať textilný odpad, čím zníži záťaž na životné prostredie," dodávajú organizátori. V priebehu týždňa bude mať verejnosť možnosť sledovať viacero workshopov, prednášok či krátkych filmov, a to cez sociálne siete slovenskej alebo globálnej iniciatívy Fashion Revolution.
Aktuálny ročník celosvetovej iniciatívy vyzýva módne značky a vlády krajín na celom svete, aby uznali vzájomné prepojenie ľudských práv a životného prostredia. "Ústrednou myšlienkou kampane je motivovať ľudí k radikálnej zmene vo vnímaní oblečenia ako lacného spotrebného tovaru. Na základe tohto poznania dokážu spotrebitelia oceniť prácu ľudí v dodávateľskom reťazci, prírodné zdroje a krehkosť medziľudských vzťahov," priblížila Jagušák s tým, že iniciatíva vyzýva tiež k tomu, aby sa prioritou stali ľudské práva a ochrana životného prostredia, namiesto celosvetového ekonomického rastu produkujúceho bezbrehé zisky.
Podľa Jagušák sa predpokladá, že do roku 2030 vzrastie výroba oblečenia o 81 %, čo znamená ďalšie zvýšenie dopytu po poľnohospodárskej pôde a prírodných materiáloch. Na výrobu celulózového vlákna, akým je napríklad viskóza, sa ročne vyrúbe 150 miliónov stromov. Odlesňovanie aj v dôsledku potravinárskeho priemyslu vedie k strate biodiverzity a prirodzených ekosystémov. "Výraznou deforestáciou pralesov zvyšujeme predpoklad prenosu chorôb z divej zveri na ľudí, čo môže viesť k vzniku ďalších pandémií," dodala.
Drancovanie prírodných zdrojov sa v módnom priemysle odohráva hlboko vo výrobnom reťazci. Na miestach, kde sa pestujú komodity využívané v textilnom priemysle, sú zotročení nielen farmári, ale aj spracovatelia textilu. "Nadišiel čas, aby sme od módnych značiek požadovali vyššiu úroveň transparentnosti," vyzývajú fashion aktivisti. Zatiaľ čo v minulosti sa symbolom ich kampane stal hashtag #WhoMadeMyClothes, tento rok sa pýtajú módnych gigantov aj to, kde a za akých podmienok vznikajú materiály a textílie - #WhoMadeMyFabric.
Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes. Zámerom lokálnych aktivít je pozdvihnúť opravu oblečenia a prinavrátiť ručné práce do našich životov. "Vďaka upcyklácii a oprave oblečenia môže každý z nás eliminovať textilný odpad, čím zníži záťaž na životné prostredie," dodávajú organizátori. V priebehu týždňa bude mať verejnosť možnosť sledovať viacero workshopov, prednášok či krátkych filmov, a to cez sociálne siete slovenskej alebo globálnej iniciatívy Fashion Revolution.