Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Slovensko

J. FIGEĽ: Počiatek sa ako minister zviditeľnil najmä pri kauzách

Ján Figeľ. Foto: TASR/Štefan Puškáš

V zodpovednej koaličnej vláde by už ministrom dávno nebol, zhodnotil Figeľ pre TASR štvorročné pôsobenie Počiatka vo vláde.

Bratislava 2. februára (TASR) - Ján Počiatek (Smer-SD) bol ako minister dopravy takmer neprítomný, zviditeľnil sa najmä pri kauzách. Myslí si to predseda opozičnej KDH a bývalý šéf rezortu dopravy Ján Figeľ. "V zodpovednej koaličnej vláde by už ministrom dávno nebol," zhodnotil Figeľ pre TASR štvorročné pôsobenie Počiatka vo vláde.

Okrem toho, podľa šéfa kresťanských demokratov sa Počiatek ani nemal stať ministrom po tom, čo predviedol v prvej vláde Roberta Fica. "Myslím tým najmä škandál pri fixovaní konverzného kurzu, súhlas s predraženými PPP kontraktmi a kolaps OPISu," vymenoval Figeľ.

Kauza Váhostav to podľa neho len zvýraznila, keď za asistencie štátu neboli dodávateľské firmy a živnostníci dlhodobo vyplácaní za odvedenú prácu. Pripomenul tiež úmrtie štyroch robotníkov pri páde rozostavaného mosta pri Kurimanoch. "Znovu sa verejne pýtam vyšetrovateľov a zodpovedných, ako je možné, že bola súťažená, zazmluvnená, fakturovaná a preplatená výsuvná skruž, ale v skutočnosti bola použitá podporná skruž, ktorá spadla?" položil otázku Figeľ.

Ďalšou veľkou kauzou sú podľa neho palivové karty v mýtnom systéme pridelené firme Paywell. "Tento pre štát nevýhodný biznis po zmanipulovanej súťaži valí zisky schránke na Cypre. Podobný je prípad čiastočnej privatizácie Carga, kedy vagóny prebrala švajčiarska firma, ktorú spoluvlastní tiež schránková firma z Cypru," vymenoval bývalý minister dopravy.

Pozitívne v rámci rezortu dopravy za posledné štyri roky podľa Figeľa bolo to, že ministerstvo pokračovalo vo výstavbe diaľnic tak, ako sa nastavilo za jeho vedenia rezortu po zrušení "predražených PPP kšeftov". Teda cez eurofondy. "Na úsekoch medzi Žilinou a Prešovom sme len na stavebných nákladoch tak zachránili ľuďom dve miliardy eur," vyčíslil Figeľ.

Počiatkovi však vyčíta, že zrušil po drahej a náročnej príprave projekt novej centrálnej stanice Filiálka. "A nič lepšie nepriniesol," konštatoval. Zároveň podľa Figeľa naštartoval Počiatek spolu s premiérom Robertom Ficom v mene balíčkového populizmu Smeru úpadok úrovne železničného cestovania zavedením takzvaných vlakov zadarmo. "Nerozumne následne zrušil elitné spoje Železničnej spoločnosti Slovensko - InterCity vlaky," doplnil šéf kresťanských demokratov.