Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 14. máj 2024Meniny má Bonifác
< sekcia Slovensko

Greenpeace podal rozklad pre rozhodnutie envirorezortu o LNG terminále

Na archívnej snímke členovia šiestich organizácií (Greenpeace Slovensko, Priatelia Zeme, Znepokojené matky, Z lavíc do ulíc, Bod obratu, Extinction Rebellion) vyjadrujú nesúhlas s výstavbou LNG terminálu na skvapalnený zemný plyn priamo na Dunaji v blízkosti centra Bratislavy pred hlavným vchodom Ministerstva dopravy a výstavby SR. Foto: TASR – Pavol Zachar

Spoločnosť Verejné prístavy, ktorá má terminál postaviť, tvrdí, že LNG výrazne znižuje produkciu oxidu uhličitého a neprodukuje takmer žiadne pevné častice.

Bratislava 13. apríla (TASR) - Organizácia Greenpeace Slovensko podala rozklad (odvolanie) k rozhodnutiu envirorezortu v súvislosti s projektom výstavby LNG (skvapalnený zemný plyn) terminálu v Bratislave. Uviedla to jej hovorkyňa Miroslava Ábelová.

"Zásadne trváme na tom, že je to nezmyselný projekt, ktorý je v rozpore so všetkými klimatickými cieľmi, ku ktorým sa Slovensko zaviazalo," povedala Ábelová. Greenpeace žiada dočasne povereného ministra životného prostredia Jána Budaja, aby jeho rozkladu vyhovel a zmenil rozhodnutie tak, že nesúhlasí s výstavbou terminálu v bratislavskom prístave.

Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR koncom marca vydalo záverečné stanovisko v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odporučilo vybudovanie terminálu LNG v Bratislave. Negatívne vplyvy na životné prostredie je podľa neho možné odstrániť opatreniami.

Proti výstavbe LNG terminálu protestovali v minulosti aktivisti z rôznych enviroorganizácií vrátane Greenpeace. Spoločnosť Verejné prístavy, ktorá má terminál postaviť, tvrdí, že LNG výrazne znižuje produkciu oxidu uhličitého a neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Zavedenie LNG zvýši kvalitu ovzdušia, konštatuje. Slovenský plynárenský a naftový zväz odmieta tvrdenia, že zemný plyn a skvapalnený zemný plyn sú palivá porovnateľné z hľadiska ich environmentálnych vplyvov s palivami ako nafta a uhlie.

Terminál má byť umiestnený v bratislavskom verejnom prístave, na hlavnom toku Dunaja a na polostrove prístavného bazéna Pálenisko. Plocha areálu navrhovanej činnosti zaberá 5500 štvorcových metrov. V blízkosti sa nachádza Prístavný most. Náklady na výstavbu odhaduje investor približne na 40 miliónov eur bez DPH.