Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

JARJABEK: Z jubilea Novej scény, aj z návratu operety som rozcitlivený

Archívna snímka. Slávnostná prezentácia a krst publikácie s názvom Dušan Jarjabek: Spevohra Novej scény...? Foto: TASR

Viedeň - Budapešť - Bratislava, to bol desaťročia budovaný európsky operetný trojuholník, ktorému pred tými skoro dvadsiatimi rokmi jeden vrchol násilne odlomili, povedal pre Teraz.sk Dušan Jarjabek.

Bratislava 29. novembra (Teraz.sk) – Aktuálne 70. výročie otvorenia bratislavského divadla Nová scéna, ale aj skutočnosť, že sa na dosky tohto divadla po takmer dvadsiatich rokoch vracia opereta, prinášajú pre operného a operetného speváka a poslanca Národnej rady SR Dušana Jarjabka (Smer-SD) pozitívne emócie.

„Som, samozrejme, z jubilea rozcitlivený, veď na Novej scéne som toho prežil naozaj veľa a mám na čo spomínať. Dostal som tu krásne príležitosti na javisku, ale aj šancu niekoľko sezón usmerňovať vývoj celého dvojsúborového divadla. Ale prežívam to jubileum aj pracovne, pretože ma pozvali aby som vystúpil na galakoncerte k sedemdesiatinám Novej scény, takže chodím do divadla skúšať a som strašne rád, že po rokoch v ňom opäť znie naživo hudba,“ povedal pre Teraz.sk Jarjabek.

Divadlo Nová scéna začalo činnosť pred 70 rokmi - 30. novembra 1946 v priestoroch bývalého bratislavského kina Alfa (Živnodom) na terajšom Kollárovom námestí. Spomienkový galavečer s účasťou ministra kultúry Mareka Maďariča prebehne v aktuálnych priestoroch divadla na Živnostenskej ulici dnes večer.

Vystúpi na ňom okrem iných aj Dušan Jarjabek, ktorý rozbehol svoju sólovú kariéru práve na doskách Novej scény a v rokoch 1996 – 98 pôsobil ako jej riaditeľ. „Nezabudnite, že ešte ďaleko skôr, ako som sa rozhodol študovať spev, chodieval som na Novú scénu tak ako iní starobratislavčania, teda najmä na operetu, ale i na muzikálové a činoherné inscenácie,“ spomína Jarjabek.

História Novej scény


Koho z bohatej histórie divdla by chcel pripomenúť? „Z dávnejších dejín asi treba vzdať hold našim predchodcom, ktorí zvládli návrat časti zakladateľského súboru do SND po sprevádzkovaní Divadla P. O. Hviezdoslava, lebo vtedy to hrozilo kolapsom Novej scény,“ reaguje Jarjabek.

„Za veľmi dôležité považujem, že v 60. rokoch sa umelecký tím spevohry Novej scény, pripomeniem tie mená - režisér Bedřich Kramosil, dirigenti Bohuš Slezák a Zdeněk Macháček, choreograf Boris Slovák, scénograf Oto Šujan aj hosťujúci Ladislav Vychodil - odhodlal naštudovať veľké muzikálové hity tých čias,“ pripomína. My Fair Lady, West Side Story, Hello, Dolly!, Don Quijote, Grék Zorba, Fidlikant na streche, to bola podľa Jarjabka skvelá séria významných umeleckých činov a chýr o bratislavských inscenáciách vtedy obletel veľký kus Európy.

„Je úžasné, že pán dirigent Macháček, ktorý vtedy bol pri tom, stojí aj dnes vo fraku s taktovkou pred orchestrom! V činohre spočiatku uvádzala vynikajúce inscenácie režisérka Magda Husáková-Lokvencová, neskôr Jozef Palka, Miloš Pietor či Vladimír Strnisko,“ dodáva Jarjabek. Naopak, za „nešťastné a barbarské“ označil Jarjabek rozhodnutie o likvidácii spevohry spred dvadsiatich rokov. „Spôsobilo faktický zánik operety u nás,“ tvrdí.

Opereta


Za reorganizáciou podľa Jarjabka stál vtedajší minister kultúry Milan Kňažko. „Kolektívne telesá - orchester, zbor - zanikli a zo súborov sólistov spevohry a činohry vznikol akýsi hybridný súbor, ktorý akože mal hrať všetko,“ povedal. „Skončilo sa to tak, že Nová scéna bola odkázaná na hosťujúcich umelcov, ktorým tí domáci robili iba "krovie". Vtedy, tesne pred zánikom spevohry Novej scény, sme usporiadali smútočný koncert pred ministerstvom kultúry, ale pán minister Kňažko ani tak medzi divadelníkov neprišiel. Preto ma veľmi teší, že k 70. výročiu zaznie z javiska Novej scény zase opereta a minister kultúry Marek Maďarič v hľadisku chýbať nebude,“ vyhlásil Jarjabek.

Aktuálne sa na javisko Novej scény vracia aj opereta v podobe Veselej vdovy Franza Lehára.„Nemusíte operetu milovať a chodiť na ňu, ale do spektra divadelných aktivít jednoducho patrí. Som presvedčený, že je v Bratislave dosť ľudí, ktorí na operetné predstavenia chodili a chodiť aj budú,“ dodáva. „Navyše, Viedeň - Budapešť - Bratislava, to bol desaťročia budovaný európsky operetný trojuholník, ktorému pred tými skoro dvadsiatimi rokmi jeden vrchol násilne odlomili, takže môžeme opäť nadviazať na to, čo pre spoluprácu v regióne urobil kedysi Oskar Nedbal či Antonín Drašar. Opereta či širšie hudobné divadlo predsa majú obrovskú výhodu pred inými divadelnými žánrami - prakticky nemajú komunikačné problémy,“ uzavrel Jarjabek.