Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia
< sekcia Slovensko

Rezort vnútra o nákupe lietadiel možno nerozhodne vôbec

Deň otvorených dverí na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave 8. augusta 2014. Na snímke pohľad na vládny špeciál TU-154M. Foto: TASR/Michal Svítok

Dve ponuky, s ktorými pracuje ministerstvo vnútra pri plánovanej obmene lietadiel civilnej letky, sú z Talianska a Rakúska.

Bratislava 28. októbra (TASR) - Otázka, či a od koho kúpi ministerstvo vnútra (MV) lietadlá do svojej civilnej letky namiesto súčasných starých ruských strojov, ostáva otvorená aj po dnešnom rokovaní Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) dokonca pripustil, že sa o nákupe nerozhodne vôbec.

"Bol by som rád, keby bola celospoločenská dohoda, lebo to presahuje rámec volebného obdobia. Je to zhruba 7,5 milióna eur, ktoré sa určite dajú využiť aj inak. Vôbec by som teda netvrdil, že o tom ideme rozhodovať," deklaroval minister, ktorý dnes poslancom na výbore predložil analýzu k ponukám lietadiel, ktoré Slovensko dostalo.

"To, prečo vôbec existujú lietadlá pod MV, je otázka prepravy civilistov a humanitárnych cieľov. Ústavných činiteľov môže prepraviť MV aj ministerstvo obrany (MO). Všetky štáty okrem nás majú nejakú formu národného prepravcu, ktorý zabezpečí ich prepravu. Ak ale potrebujete okamžite poslať lietadlo pre našich občanov, súkromný prepravca nemusí byť k dispozícii. Na druhej strane každý štát by mal mať možnosť zabezpečiť núdzovú kapacitu," povedal Kaliňák na margo výhrad časti opozície, že MV civilné lietadlá nepotrebuje a prepravu ústavných činiteľov či slovenských občanov, ktorí sa dostali do problémov, by mohla zabezpečiť armáda.

Kaliňák opakovane upozornil, že vojenské letectvo lieta podľa iných predpisov, čo spôsobuje čakacie lehoty na niektoré preletové povolenia. "V prípade núdze to spôsobuje väčšie problémy, najmä pri lietaní do Ázie. Vojenské lietadlá teda majú väčšie zdržanie," povedal.

Podľa exministra obrany Ľubomíra Galka (SaS) Kaliňákova analýza potvrdzuje, že SR je posledná krajina NATO, v ktorej nezabezpečujú prevoz ústavných činiteľov ozbrojené sily. On sám by predstaviteľov štátu vozil v Spartanoch, ktoré kupuje MO. Do nich sa dá vložiť VIP modul. Zlúčením letiek pod MO by sa tiež ušetrilo na riadení a logistike.

Kaliňák mu oponoval, že jeho osobne preprava ústavných činiteľov vôbec netrápi. "MV nijako netrvá na tom, že musí prepravovať ústavných činiteľov, tí navyše nepredstavujú ani štvrtinu letov. Skôr mi robí problém, že nebudeme schopní doviesť našich občanov, ako teraz v Nepále. Dve lietadlá TU 154 sú pokazené, dva malé jaky tam nedoletia," zdôraznil.

Dve ponuky, s ktorými pracuje ministerstvo vnútra pri plánovanej obmene lietadiel civilnej letky, sú z Talianska a Rakúska. Rím dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon. Rakúsky súkromný prepravca Slovensku ponúka dva fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva jaky. Kaliňákovi sa pozdáva skôr rakúska ponuka, keďže náklady by boli sedem miliónov eur. Taliani chcú 20 miliónov eur. Kaliňák priznáva, že rakúske lietadlá sú staršie, ale po generálke, a vydržali by tak 15 rokov.