Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Ministerstvo dopravy neteší, že v súťaži ŽSR vyhrali zadlžené firmy

Ilustračné foto. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Súčasný stav legislatívy však nedovoľuje z dôvodu reštrukturalizácie či finančných ťažskostí vylúčiť uchádzača z verejnej súťaže.

Bratislava 3. augusta (TASR) - Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR pod vedením Romana Brecelyho (nominant #Siete) neteší, že úspešnými uchádzačmi v súťaži na modernizáciu trate z Púchova po Považskú Teplú sa stali spoločnosti, ktoré mali v minulosti finančné ťažkosti a prešli reštrukturalizáciou. "Súčasný stav legislatívy však nedovoľuje z tohto dôvodu vylúčiť uchádzača z verejnej súťaže," zdôraznila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Napriek tomu Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa jej slov v tomto prípade po prvýkrát v histórii presadili mechanizmus, ktorý ochráni subdodávateľov zhotoviteľa vysoko nad rámec zákona, a to prostredníctvom inštitútu bankových záruk. "V praxi to znamená, že v prípade, ak subdodávateľovi nebude uhradená cena za jeho prácu, bude sa môcť so svojimi nárokmi obrátiť na banku zhotoviteľa," vysvetlila Ducká.

Rezort dopravy takto reagoval na dnešné vyjadrenia mimoparlamentného hnutia KDH. Jej predstavitelia sa pýtali na to, ako je zabezpečená ochrana drobných dodávateľov na tejto historicky najväčšej zákazke železníc za 364,9 milióna eur. Zákazku totiž pre štát realizuje združenie firiem na čele so spoločnosťou Doprastav a ďalšími členmi v konzorciu sú firmy TSS Grade z Bratislavy, Subterra z Prahy a Elektrizace železnic Praha. "Dve z týchto firiem len pred niekoľkými mesiacmi prešli reštrukturalizáciou," pripomenul podpredseda KDH Pavol Zajac. Z toho Doprastav vyplatil drobným veriteľom 30 percent z ich pohľadávok a spoločnosť TSS Grade len 15 percent.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková v reakcii ešte doplnila, že v zmluve zakotvená banková záruka na ochranu podzhotoviteľov predstavuje 20 percent z ceny plnenia podzhotoviteľa. Zároveň dodala, že hlavný dodávateľ musí štvrťročne predkladať čestné prehlásenie, že všetky jeho záväzky voči podzhotoviteľom sú uhradené v plnom rozsahu, vrátane potvrdenia banky o prípadnom rozsahu čerpania záruk. "Zhotoviteľ je povinný prostredníctvom bankovej záruky zabezpečiť splnenie záväzkov voči všetkým podzhotoviteľom," spresnila Pavliková.



Banková záruka musí podľa nej platiť po celú dobu platnosti zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom. "ŽSR priamo nemôžu vyplácať podzhotoviteľov, keďže s nimi nemáme právny vzťah," dodala.

Železnice tak týmto krokom podľa nej urobili potrebné právne kroky na ochranu všetkých podzhotoviteľov, ktorí sa budú na výstavbe tohto úseku podieľať aj napriek tomu, že železnice samotné nemajú žiadny právny vzťah s podzhotoviteľmi. "Túto formu ochrany je možné uplatniť vo všetkých líniách subdodávateľského systému. Je vecou zmluvných partnerov už mimo ŽSR, aby si to uplatnili," konštatovala. Zo zmluvy s konzorciom firiem pritom podľa nej vyplýva, že v rámci zákazky sa bude subdodávateľsky zabezpečovať 29,1 percenta jej objemu.

Kresťanskí demokrati dnes zároveň vyčítali konzorciu firiem, s ktorým ŽSR podpísali zmluvu na túto zákazku, že pri dvoch firmách nie je jasná akcionárska štruktúra a pri jednej sú skutoční majitelia ukrytí v schránkovej firme na Cypre.

Hovorkyňa ministerstva tak doplnila, že súčasná vláda si za jednu zo svojich priorít stanovila obmedzenie účasti schránkových firiem vo verejnom obstarávaní. "Na rokovanie vlády bude v najbližšom období predložený návrh zákona o registri partnerov verejného sektora z dielne ministerstva spravodlivosti, ktorý by mal do budúcnosti zabrániť účasti uchádzačov, pri ktorých nebude známy konečný užívateľ výhod," avizovala Ducká.