Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

Prváci si majú osvojiť techniku písania písaného písma

Ilustračná snímka Foto: FOTO TASR - Henrich Mišovič ,

Podľa ministerstva školstva, ak má škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak urobiť.

Bratislava 25. mája (TASR) - Viaceré mediálne výstupy a vyjadrenia týkajúce sa spojitého písaného písma, ktoré je obsiahnuté v dodatku k inovovanému štátnemu vzdelávaciemu programu, sú zavádzajúce a neodrážajú aktuálny stav v školách. Tvrdí to vo svojom stanovisku Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR, ktoré zároveň upozorňuje, že prijalo dodatok k inovovanému štátnemu vzdelávaciemu programu, ktorým len spresnilo dikciu písania písaným písmom pre žiakov prvých ročníkov prvého stupňa základných škôl.

"V praxi sa však nič nemení. Tak ako doteraz, aj naďalej bude platiť, že žiaci prvého ročníka si majú osvojiť techniku písania písaného písma. To, či sa bude učiť aj iný typ písma, je už v kompetencii školy," uviedlo ministerstvo. Spojitým písaným písmom sa podľa rezortu žiaci učia písať v prvom ročníku aj dnes. "Prijatý dodatok teda len presne špecifikuje, aký minimálny typ písma musia naši žiaci prvého ročníka základných škôl ovládať. Sú na to prispôsobené aj šlabikáre, ktoré školy používajú. Všetky šlabikáre, ktoré totiž distribuuje do škôl ministerstvo školstva, obsahujú iba vzory písaného písma," dodalo.

Podľa ministerstva, ak má škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak urobiť. "Potrebné je však dodržať, že iný typ písma nie je jediným typom písma, ktoré žiak ovláda. Tento fakt často v mediálnych vyjadreniach chýbal. Dnes a aj naďalej tak bude platiť, že používanie písma je vždy na rozhodnutí samotného žiaka. Takýto systém sa uplatňuje aj v iných európskych krajinách," dodal rezort školstva.

Keďže ministerstvo školstva má záujem o podporu inovácií vo vyučovaní, stanovilo len minimálne základy zručností, ktoré má žiak získať v prvom ročníku v oblasti písania. "Ovládanie zručnosti písaného spojitého písania predstavuje teda minimálny štandard, ale nijakým spôsobom neobmedzuje využívanie aj iných typov písma. Slovenská republika patrí medzi ďalšie európske krajiny, kde je stanovený minimálny rozsah zručností, ktoré má žiak ovládať. Veľký priestor necháva na rozhodnutie samotnej školy a hlavne samotného žiaka a jeho rodičov," dodal rezort školstva.