Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Slovensko

Rezort vnútra: Na tiesňovej linke 112 prijali vlani cez 900.000 volaní

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Najviac volaní prijali v roku 2021 operátori v Košickom kraji (181.356), uviedla Marta Fabianová z tlačového odboru Ministerstva vnútra (MV) SR.

Bratislava 11. februára (TASR) – Vlani prijali operátori na bezplatnej tiesňovej linke 112 dovedna 905.918 volaní z celého Slovenska. Viac ako 60 percent z nich bolo oprávnených. TASR o tom pri príležitosti Európskeho dňa čísla tiesňového volania 112 informovala Marta Fabianová z tlačového odboru Ministerstva vnútra (MV) SR.

"Operátori čísla 112 slúžia ako prvý kontakt volajúceho v tiesni na privolanie potrebnej pomoci na miesto udalosti. Musia byť schopní pohotovo reagovať a vyhodnotiť situáciu. Často sú to priamo oni, ktorí usmerňovaním a upokojovaním volajúcich zachraňujú životy," povedal minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO).

Príjem tiesňových hovorov na 112 zabezpečujú koordinačné strediská integrovaného záchranného systému v krajských mestách. "Najviac volaní prijali v roku 2021 operátori v Košickom kraji (181.356), nasledujú Prešovský kraj (150.588), Banskobystrický kraj (125.671), Bratislavský kraj (106.065), Nitriansky kraj (100.135), Žilinský kraj (83.919) a Trnavský kraj (83.231)," priblížila Fabianová. Najmenej hovorov prijali na koordinačnom stredisku v Trenčianskom kraji (74.953). Okrem telefonátov zaznamenali operátori celkovo 19.904 SMS a 3074 volaní prostredníctvom eCallu vo vozidlách.

Každý rok sa na Slovensku znižuje neoprávnený počet volaní. "V roku 2020 predstavoval celkový počet volaní 1.010.286, pričom oprávnené volania s udalosťou predstavovali 59 percent. V roku 2019 operátori prijali 1.081.714 volaní, pričom oprávnených bolo 57 percent," dodala.

Ako ďalej uviedla, číslo 112 vzniklo v roku 1991, na Slovensku funguje od 1. júla 2003. V súčasnosti sa používa vo všetkých členských krajinách EÚ a v niektorých ďalších štátoch Európy. Funguje aj bez SIM karty a z oblastí, kde nemá volajúci signál svojej domovskej mobilnej siete. "Vlani predstavoval počet takýchto volaní u nás 27 percent," podotkla Fabianová s tým, že linka umožňuje aj lokalizáciu volajúceho.

Na 112 možno volať nepretržite a bezplatne, ak je ohrozený život, zdravie, majetok či životné prostredie a nutný je okamžitý zásah zložiek integrovaného záchranného systému.