Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Slovensko

MV SR chce plnoautomatický systém objektívnej zodpovednosti

Sídlo Úradu pre verejné obstarávanie Foto: TASR/Martin Baumann

Systém samostatne a bez prítomnosti strážcov zákona odsleduje dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti, prejazd na červenú, nezastavenie na stopke či nedovolené otáčanie a cúvanie.

Bratislava 26. januára (TASR) – Do konca tohto roka by chceli Ministerstvo vnútra SR (MV SR) a polícia spustiť plnoautomatický systém objektívnej zodpovednosti. Samostatne a bez prítomnosti strážcov zákona odsleduje dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti, prejazd na červenú, nezastavenie na stopke či nedovolené otáčanie a cúvanie. Nezodpovednému vodičovi by tak mala prísť domov len pokuta. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania na systém zverejnili na internetovej stránke Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) v pondelok (25.1.). TASR informoval Ivan Netík, riaditeľ Tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra.

"V súčasnej dobe funguje systém objektívnej zodpovednosti v poloautomatickom režime. To znamená, že časť úkonov robí technika, ale časť musia stále fyzicky urobiť príslušníci Policajného zboru. Nová technika bude okrem kamier, semaforov či radarov obsahovať aj hardvérové a softvérové vybavenie. Jeho spustenie bude predstavovať plne automatickú prevádzku, kde na začiatku procesu bude dokumentácia priestupku a na konci výzva pre majiteľa vozidla," vysvetlil Netík.

Rezort vnútra tvrdí, že za pomoci novej techniky dokáže sledovať podstatne viac cestných úsekov ako v súčasnosti. Systémom chce pokrývať nehodové úseky. "K tomu by sme chceli pridať sledovanie železničných priecestí, ktoré sú častým miestom tragických dopravných nehôd. Rovnako je naším cieľom vybaviť slovenské cesty dynamickými váhami na sledovanie hmotnosti vozidiel,” doplnil Netík.

Rezort vnútra sľubuje, že skôr ako systém spustí do plnej prevádzky, verejnosť oboznámi s miestami, kde sa zariadenia budú nachádzať.

Predpokladaná hodnota zákazky zahŕňa 40 miliónov eur bez DPH na návrh a vybudovanie diela, 75 miliónov eur bez DPH za technickú správu diela a 25 miliónov eur za opciu.

Výhodou objektívnej zodpovednosti je nepretržitý systém fungovania

Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania. Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zverejnil v pondelok (25.1.) na svojej internetovej stránke oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania na plnoautomatický systém objektívnej zodpovednosti, ktorý chce rezort vnútra spustiť do konca tohto roka. Systém by mal automaticky odsledovať spáchanie priestupku a nezodpovednému vodičovi by tak mala prísť domov len pokuta.

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. „Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy,“ uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.