Slovensko

MVO požiadajú vládu, aby zastavila štyri IT tendre za 300 miliónov eur

TASR, 3. februára 2016 13:22, aktualizované 3. februára 17:15

Rezorty sa podľa Wienk vybrali opäť cestou obstarávania obrích IT riešení, ktoré sa robia v obrovskom chvate, nie sú podložené zodpovedajúcimi, verejne prístupnými štúdiami a zaväzujú štát.

Na snímke Zuzana Wienk z Aliancie Fair - play. Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 3. februára (TASR) – Mimovládna organizácia Aliancia Fair–play a platforma Slovensko.Digital žiadajú ministerstvá vnútra, dopravy a školstva, aby zastavili a prehodnotili obstarávania štyroch veľkých IT projektov, na ktoré plánujú súhrnne minúť takmer 300 miliónov eur. Obávajú sa, že môžu byť nakúpené nevýhodné a predražené riešenia.

Ide o Systém pre kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky za predpokladaných 140 miliónov eur bez DPH (ministerstvo vnútra), projekt Edunet na centrálne pripojenie škôl na internet za 67,5 milióna eur (ministerstvo školstva), projekt Informačný systém výstavby na elektronizáciu stavebného konania za 44 miliónov eur bez DPH a Atlas pasívnej infraštruktúry za 48 miliónov eur bez DPH (oba ministerstvo dopravy).

Rezorty sa podľa Zuzany Wienk z Aliancie Fair-play vybrali opäť cestou obstarávania obrích IT riešení, ktoré sa robia v obrovskom chvate, nie sú podložené zodpovedajúcimi, verejne prístupnými štúdiami a zaväzujú štát na dlhé roky dopredu.

"Ľahkovážne a nezodpovedne sa rozhoduje o stámiliónoch eur," uviedla. "Hrozí riziko, že megalomansky staviame mrakodrapy, hoci by nám stačila päťposchodová budova alebo sídlisko malých domčekov," opísala súčasnú situáciu.

Na prahu nového programovacieho obdobia sa zdá, že sa opakujú staré chyby informatizácie, upozornil Ján Hargaš z platformy Slovensko.Digital. "Nielenže sme sa nepoučili, ale možnože je to ešte horšie," obáva sa odborník, ktorý má expertnú znalosť s veľkými štátnymi IT projektmi.

"Nakupujú sa obrovské projekty, ku ktorým nie sú zverejnené ani schválené štúdie a nie sú argumentačne podložené," povedal Hargaš s tým, že ministerstvá nakupujú nekoordinovane. Pripomenul, že ani v novom programovacom období nemá informatizácia jedného pána, ktorý by bol za túto oblasť zodpovedný. V nasledujúcich rokoch má pritom do nej smerovať 800 miliónov eur.

Odborníci z tretieho sektora žiadajú, aby bolo povinnosťou vypracovať k takýmto projektom štúdie. Tie by podľa Ľubora Illeka z platformy Slovensko.Digital objektívne vyhodnotili, či sú potrebné veľké centrálne riešenia, alebo je výhodnejšie ich rozdeliť na menšie, čo by zabezpečilo skutočnú súťaž dodávateľov.

Ďalším požadovaným systémovým opatrením je umožniť verejné pripomienkovanie takýchto projektov. "V ňom sa ukáže, či sú výhrady odbornej verejnosti. Keď nič z toho nie je spravené, ministerstvá nemôžu začať obstarávania s čistým svedomím," mieni Illek.



Obe mimovládne organizácie sa rozhodli zaslať list predsedovi vlády Robertovi Ficovi (Smer-SD). V ňom ho požiadajú o prijatie systémových riešení, ktoré by zabránili predražovaniu a zbytočným investíciám. Vládu požiadajú, aby bola za IT oblasť zodpovedná jedna osoba. Tiež, aby verejné organizácie nemohli spustiť obstarávanie, kým nemajú pripravené kvalitné štúdie, ktoré porovnajú alternatívne riešenia a kým tieto štúdie neprejdú verejným pripomienkovaním. Tieto návrhy predložia zástupcovia Digital.Slovensko vo štvrtok (4.2.) na zasadnutí Rady vlády SR pre digitalizáciu verejnej správy.

Projekt Edunet je pokračovaním predošlého projektu Infovek, do ktorého sa za 16 rokov investovalo 90 miliónov eur. "Teraz sa plánuje minúť počas štyroch rokov 70 miliónov eur," priblížil Hargaš. Upozornil, že na Slovensku existuje len jedna sieť s celoštátnym pokrytím. Domnieva sa, že jednotlivé školy by vedeli lepšie a lacnejšie vybaviť internetom menší prevádzkovatelia.

V prípade Systému pre kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky Hargaš upozornil, že ministerstvo vnútra ho obstaráva nezvyčajne rýchlo, tesne pred voľbami a bez schválenej štúdie, ktorá by potvrdila jeho výhodnosť a umožnila financovanie z eurofondov. Pripomenul tiež, že štát sa v tomto prípade chystá uzavrieť záväzok na nasledujúcich 16 rokov s opciou ďalších päť rokov.

Čo sa týka projektu Informačný systém výstavby, môže podľa Hragaša existovať aj alternatívne riešenie na efektívne vybavovanie stavebnej agendy. Tým by mohlo byť z jeho pohľadu dopracovanie systémov, ktoré štát zakúpil z eurofondov v predchádzajúcom programovacom období. Pri projekte Atlas pasívnej infraštruktúry predstavitelia Slovensko.Digital kritizovali, že v Českej republike vyčíslili hodnotu podobného projektu na desatinu ceny odhadovanej na Slovensku.

Projekt Edunet_SK nie je obstaranie pripojenia škôl k internetu, ale zabezpečí školám virtuálnu privátnu sieť, cez ktorú budú prepojené aj s dátovým centrom rezortu, vysvetlila hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Na takejto sieťovej architektúre podľa nej fungujú napríklad banky alebo firmy s veľkým množstvom pobočiek, ktoré pracujú s citlivými údajmi.

"V praxi to znamená, že napríklad elektronické testovanie deviatakov bude prebiehať v garantovanom sieťovom prostredí. Sieť bude možné izolovať od verejného internetu a zamedziť tak možným útokom. Zároveň sa nebude možné dostať k žiadnym osobným údajom našich žiakov a učiteľov," priblížila Dupaľová Ksenzsighová.

V súčasnosti platí ministerstvo školstva za školu v rámci projektu Infovek 2 pripojenú rýchlosťou 12 Mbps mesačne 155 eur bez DPH. Rezort očakáva, že za tú istú školu pripojenú cez nový projekt Edunet_SK pri rýchlosti 200 Mbsp zaplatí 150 eur mesačne, uviedla ďalej hovorkyňa ministerstva školstva.

Celková cena riešenia bude podľa nej závisieť od počtu pripojených škôl a rozsahu objednaných služieb. "Ak by boli pripojené úplne všetky školy a školské zariadenia na Slovensku, teda asi 7000 lokalít, a tie by dostali maximum rozsahu odoberaných služieb po dobu 48 mesiacov, odhadovaná predbežná cena je rámcovo približne 67,5 milióna eur bez DPH," uzavrela Dupaľová-Ksenzsighová.

Obstarávanie systému objektívnej zodpovednosti je dlhodobo plánované, v zákone je od roku 2012. Doteraz na to neboli finančné prostriedky, reagovalo na výzvu mimovládnych organizácií ministerstvo vnútra (MV). „Blížiace sa parlamentné voľby nijako nesúvisia s týmto krokom, ktorého cieľom je znížiť počet dopravných nehôd na rizikových miestach a zvýšiť tak bezpečnosť na slovenských cestách. O tom, že chceme systém vybudovať, sme informovali pred rokom,“ uviedol jeho tlačový odbor.

Odhadovaná cena zahŕňa okrem technického vybavenia aj podporu na celú životnosť systému, argumentovalo ďalej ministerstvo. Z odhadovanej ceny 140 miliónov eur bez DPH je 40 miliónov eur cena za dielo, 75 miliónov technická podpora za 16 rokov a 25 miliónov eur predstavuje opciu na ďalších päť rokov, špecifikoval rezort.

„Víťazná firma musí zabezpečiť, aby systém po celú dobu fungoval na 100 percent. Musí zabezpečiť simultánnu kontrolu rôznych typov porušení pravidiel cestnej premávky podľa požiadaviek polície,“ priblížil tlačový odbor MV SR. Rezort očakáva rýchly návrat financií vložených do tejto investície a zlepšenie dopravnej situácie. Polícia ročne vyzbiera v blokovom aj správnom konaní za dopravné priestupky približne 55 miliónov eur.

Prečítajte si aj:

30. januára 2016 16:14

SNS protestuje proti zámeru kúpiť IT systém na automatické pokuty
Tender za 140 miliónov eur považuje SNS za záujem lobistických skupín, ktoré si chcú zabezpečiť zárobok na 20 rokov.

sk
Zdielať článok na FacebookPáči sa mi TERAZ.SK na facebooku
Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy priamo na FB

Viac článkov na tému:

Najnovšie články v rubrike

dnes 13:24

A.HLINA: Rezort konštatuje, že u nebankoviek je všetko v poriadku
Informoval o tom predseda mimoparlamentného KDH Alojz Hlina, ktorý ešte ako poslanec NR SR a člen brannobezpečnostného výboru inicioval vypracovanie tejto správy.

sk
dnes 13:17

Lajčák pre Huffington Post: treba podporiť stabilitu v Južnom Sudáne
Južný Sudán sa stal najnovším členom OSN pred piatimi rokmi po viac ako dvoch desaťročiach občianskej vojny.

sk
dnes 13:11

PELLEGRINI: Vytvoríme testovaciu dráhu pre počítačmi prepojené autá
Projekt sa pravdepodobne zrealizuje na diaľniciach medzi Slovenskom a Maďarskom, Rakúskom či Českou republikou.

sk

Téma TASR



Používaním stránok TERAZ.SK súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac