< sekcia Slovensko

Na ombudsmanku sa občania obrátili so 4754 podnetmi

Na archívnej snímke verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová. Foto: FOTO TASR - Pavel Neubauer

Za posledných päť rokov ide o najvyšší počet doručených podnetov. Tieto čísla nám indikujú, že tu máme 25 percentný nárast podnetov, uviedla verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová.

Bratislava 9. októbra (TASR) - Ombudsmanka Mária Patakyová dostala počas svojho funkčného obdobia 4754 podaní a podnetov. Právnici a právničky z Kancelárie verejného ochrancu práv z nich vybavili 4504. Informovala o tom verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová v stredu na tlačovej konferencii.

"Za posledných päť rokov ide o najvyšší počet doručených podnetov. Tieto čísla nám indikujú, že tu máme 25 percentný nárast podnetov," uviedla Patakyová. Najčastejšie dostáva podania, ktoré súvisia s porušeniami práv v súdnych prieťahoch. "Viac ako polovica porušení základných práv a slobôd sa týka prieťahov v súdnom konaní," pripomenul vedúci Kancelárie verejného ochrancu práv Marián Török.



K zvýšenému podávaniu podnetov na kanceláriu prispeli podľa Töröka regionálne výjazdy a informačný materiál Ombudsmankin sprievodca galaxiou orgánov verejnej správy. "Vďaka sprievodcovi sa podávatelia lepšie orientujú v právomociach inštitúcie. Pred zavedením sprievodcu v roku 2016 bolo v pôsobnosti približne 50 percent podnetov, aktuálne sa pomer zvýšil na 60 percent," vysvetlil Török.

Patakyová podala počas svojej doterajšej pôsobnosti dva návrhy na Ústavný súd vo veci nesúladu zákonov a ústavy. Jeden sa týkal exekúcie detí, ktorý bolo zamietnutý, a druhý riešil diskrimináciu osôb so zdravotným postihnutím na základe veku. "Tento návrh bol prijatý na ďalšie konanie. Táto vec je na Ústavnom súde a malo by sa o nej v pléne rozhodovať," poznamenala ochrankyňa práv. Po prvýkrát využila Patakyová možnosť vystúpiť aj ako tretia strana pred Európskym súdom pre ľudské práva v prípade policajnej razie v roku 2013 v Moldave nad Bodvou.

Kancelária predstavila aj svoju novú vizuálnu identitu. "Je založená na symbole výkričníka, ktorý odkazuje, že poslaním inštitúcie je upozorniť kompetentné orgány na porušovanie práv a žiadať nápravu," povedala Patakyová.