Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Slovensko

NASES: Problémy s doručovaním na slovensko.sk sme odstránili

Ilustračná snímka Foto: Teraz.sk

V posledných mesiacoch NASES zaznamenala niekoľkonásobne zvýšenú aktivitu používateľov slovensko.sk a aj zasielaných rozhodnutí zo strany orgánov verejnej moci.

Bratislava 3. októbra (TASR) - Problémy s oneskoreným doručovaním rozhodnutí do e-schránok na slovensko.sk zo začiatku mesiaca sa podľa Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES) podarilo odstrániť optimalizáciou výkonu systému a prevádzkovými opatreniami.

"Drvivá väčšina používateľov slovensko.sk, ktorí posledný týždeň potvrdili doručenku vo svojej elektronickej schránke, dostala svoje rozhodnutie v priebehu jednej minúty," uviedla agentúra v dnešnom stanovisku.

V posledných mesiacoch NASES zaznamenala niekoľkonásobne zvýšenú aktivitu používateľov slovensko.sk a aj zasielaných rozhodnutí zo strany orgánov verejnej moci. Najväčšie oneskorenie na portáli slovensko.sk bolo podľa agentúry v utorok 12. septembra, kedy dosiahla priemerná lehota čakania na prijatie rozhodnutia po potvrdení doručenky niekoľko hodín.

"Problém bol prevádzkového a nie funkčného charakteru, čiže došlo k spomaleniu systému, nie úplnému odstaveniu. Najdôležitejšie je, že situáciu sa aktuálne podarilo stabilizovať," doplnil generálny riaditeľ NASES Lukáš Sojka.

Množstvo podaní spracovávaných portálom slovensko.sk v posledných mesiacoch neustále výrazne rastie. "Kým v januári spracoval portál slovensko.sk 312.000 transakcií, v júni to už bolo 635.000 transakcií," vyčíslila agentúra. Aktuálne čísla podľa nej potvrdzujú, že počet transakcií za september prekročil 1,44 milióna. "To predstavuje nárast oproti augustu o viac ako 50 %," dodal NASES.

Agentúra tvrdí, že pre čoraz vyšší počet spracovávaných správ potrebuje prispôsobiť infraštruktúru informačného systému novým požiadavkám. "Z toho vyplýva aj zväčšenie kapacít serverov, na ktorých je spustený systém," dodal NASES. Koncom septembra bola infraštruktúra dočasne posilnená internými diskovými kapacitami dodávateľa, ktorý má na starosti podporu hardvérových komponentov v majetku agentúry.

"Vývoj systému do dnešného dňa stál 38,3 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH)," vyčíslila agentúra. Až do rozšírenia diskovej kapacity systém fungoval výlučne na hardvéri ešte z minulého desaťročia. "NASES začala opatrenia smerujúce k nákupu nového hardvéru koncom roka 2016," informovala agentúra.

Koncom júna bola uzatvorená rámcová zmluva na nákup informačno-komunikačných technológií do roku 2021. Následne NASES požiadal príslušné inštitúcie o schválenie nákupu nových hardvérových komponentov potrebných na celkovú modernizáciu portálu slovensko.sk. "K nákupu týchto technológií dôjde v najbližších týždňoch. Konečnú cenu vygeneruje elektronická aukcia," dodal NASES.

V priebehu posledných dní tak podľa agentúry väčšina rozhodnutí aj v čase pracovných špičiek príde používateľom do jednej minúty od potvrdenia doručenky. V prípade, že sa doručenie rozhodnutia oneskorí, ide pravdepodobne podľa NASES o individuálny problém používateľa. "V tomto prípade odporúčame kontaktovať Ústredné kontaktné centrum na telefónnom čísle +421 2 35 803 083, kde operátori pomôžu vyriešiť každý individuálny problém," uviedla agentúra.

K problémom portálu slovensko.sk mal dnes popoludní rokovať aj výbor pre hospodárske záležitosti. Členovia výboru však neodsúhlasili program, poslanci z vládnej koalície sa pri hlasovaní zdržali.