Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

Návrh na odsun povinnosti pre firmy mať e-schránku je v druhom čítaní

Na archívnej snímke zľava minister hospodárstva SR Peter Žiga, minister financií Peter Kažimír, podpredsedníčka vlády a ministerka spravodlivosti SR Lucia Žitňanská, podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini, predseda vlády SR Robert Fico, podpredseda vlády a minister vnútra SR Robert Kaliňák, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslav Lajčák a minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter na 38. zasadnutí vlády SR 30. novembra 2016 v Bratislave. Foto: TASR - Dano Veselský

Elektronická schránka bude slúžiť na doručovanie úradných dokumentov a správ z jednotlivých úradov.

Bratislava 7. decembra (TASR) - Povinnosť mať aktivovanú elektronickú schránku na komunikáciu so štátom sa má pre obchodné spoločnosti predĺžiť z konca tohto roka na 30. jún 2017. Návrh novely zákona o e-Governmente, ktorý takýto odklad prináša, dnes poslanci Národnej rady (NR) SR posunuli do druhého čítania.

Návrh pripravil podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD) a plénum o ňom rokuje v skrátenom legislatívnom konaní. Pellegrini sa ho rozhodol predložiť na základe aktuálnej situácie a žiadostí z radov podnikateľov. Keďže z 230.000 podnikateľov, ktorí by mali disponovať k 1. januáru 2017 tzv. eID kartou s bezpečnostným osobným kódom, v súčasnosti len 25 % z nich túto podmienku spĺňa.

Pripomenul, že lehota na aktiváciu schránok sa už podnikateľom predlžovala a ak novelu zákona parlament schváli, tak by sa už v budúcnosti nemala predlžovať.

Podľa dôvodovej správy k novele je cieľom návrhu dosiahnutie dvoch zmien vo vzťahu k nábehu aktivácie elektronických schránok. Prvou je uľahčenie situácie pri aktivácii elektronickej schránky všetkým subjektom, ktorým sa zo zákona aktivuje povinne, teda najmä právnickým osobám. Zavádza sa pravidlo 10 dní. Po tom, ako správca elektronických schránok urobí úkon k tomu, aby sa do nej dalo doručovať, začne plynúť lehota 10 dní, v rámci ktorej má majiteľ schránky čas na organizačné zabezpečenie preberania elektronických správ.

Druhou zmenou je prechodné ustanovenie, podľa ktorého v prípade tých elektronických schránok právnických osôb, ktoré k 31. decembru 2016 nie sú aktivované, bude vyššie lehota plynúť až do 30. júna 2017. "Vzhľadom na skutočnosť, že napriek pôvodne trojročnej prechodnej lehote, posilneným kapacitám na strane Ministerstva vnútra SR a mediálnej kampani je nárast počtu štatutárov právnických osôb, zapísaných v obchodnom registri, ktorí majú elektronický občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostným osobným kódom (eID), stále nedostatočný," zdôvodnil Pellegriniho úrad.

Elektronická schránka bude slúžiť na doručovanie úradných dokumentov a správ z jednotlivých úradov. Táto nová forma komunikácie medzi orgánmi verejnej moci a podnikateľmi bola zakotvená v zákone už pred troma rokmi. Pôvodný termín aktivácie elektronickej schránky bol stanovený do konca júla tohto roka, tento termín bol predĺžený do konca roka.