Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Školskí odborári odovzdali ministrovi Plavčanovi petíciu

Na snímke minister školstva, vedy výskumu a športu SR Peter Plavčan prichádza na 9. rokovanie vlády SR 25. mája 2016 v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

Petíciu podpísalo 78.030 ľudí.

Bratislava 29. júna (TASR) - Školskí odborári odovzdali v utorok (28.6.) ministrovi školstva Petrovi Plavčanovi (nominant SNS) petíciu za zjednotenie regionálneho školstva v oblasti financií. Tú podpísalo 78.030 ľudí.

Školskí odborári spustili zber podpisov ešte v marci minulého roka. Petícia obsahuje dva body. Prvý je o tom, aby školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva vnútra (napríklad bilingválne gymnázia či reedukačné zariadenia) prešli naspäť pod rezort školstva. V druhom bode žiadajú, aby financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl (ZUŠ), jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo zo súčasného režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií.

Plavčan uviedol, že rezort školstva súhlasí s prvou požiadavkou. Oficiálne sa má vyjadriť do 13. augusta tohto roku. "Čo sa týka druhej požiadavky, minister uviedol, že harmonogram postupu si vyžaduje komplexné riešenie, v ktorom je potrebná komunikácia s partnermi zo ZMOS, VÚC a Ministerstva vnútra SR," priblížila hovorkyňa ministerstva školstva pre priamo riadené organizácie Martina Slušná. Plavčan chce o tejto požiadavke informovať vládu na štvrtkovom (30.6.) zasadnutí.

V súčasnosti základné a stredné školy spadajú pod prenesené kompetencie miest a obcí, čo znamená, že peniaze na ich chod prichádzajú priamo od štátu vo forme normatívu na žiaka. Materské školy, ZUŠ, CVČ, školské kluby detí, školské jedálne, školské internáty patria pod originálne kompetencie miest a obcí a ich chod je platený z podielových daní miest a obcí.

Odborári upozorňujú, že v prípade originálnych kompetencií je problém ten, že obec si určuje sama, koľko peňazí dá z podielových daní na školské zariadenia. "Je tam odporúčanie, že 40 percent by malo ísť práve na školskú politiku alebo na financovanie škôl a školských zariadení, ktoré sú v originálnych kompetenciách. Niektoré obce to dodržiavajú, dokonca aj prekročia, ale je veľa takých obcí, ktoré využívajú tieto finančné prostriedky na iný účel, ale keďže sú to originálne kompetencie, zákon im to umožňuje," vysvetlil v minulosti šéf školských odborárov Pavel Ondek.