Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 7. máj 2024Meniny má Monika
< sekcia Slovensko

ODBORNÍK: Dôležité je, aby učitelia identifikovali zárodky šikanovania

Ilustračná fotka. Foto: TASR - Martin Baumann

Medzi najčastejšie spúšťače šikany patria rozvody, nezáujem rodičov, úmrtie člena rodiny, týranie či iné situácie, ktoré v deťoch spôsobujú frustráciu, traumu a potrebu kompenzácie.

Bratislava 23. septembra (TASR) - Dôležité je, aby sa učitelia naučili vnímať šikanu v súvislostiach, oddeliť ju od iných spôsobov násilia a aby vedeli identifikovať zárodky šikanovania, agresorov a obete. Pre TASR to uviedol odborník na prevenciu šikany a kyberšikany Peter Lengyel.

"Šikane sa dá predchádzať veľmi širokou paletou spôsobov a opatrení, ale najlepšie scitlivovaním detí, učiteľov a rodičov celkovo na témy násilia," vysvetlil. Učitelia by mali podľa neho vedieť manažovať prostredie v škole a triede, ktoré šikanu uľahčuje, alebo jej účinne bráni.

Medzi najčastejšie spúšťače šikany patria podľa neho rozvody, nezáujem rodičov, úmrtie člena rodiny, týranie či iné situácie, ktoré v deťoch spôsobujú frustráciu, traumu a potrebu kompenzácie. Doplnil, že na príčine môžu byť aj nezvládnutá inklúzia, nový žiak v triede alebo dieťa s výraznou odlišnosťou, z inej národnosti či etnika.

Školy by mali podľa Lengyela tvoriť intervenčnú a poradenskú infraštruktúru, a to zapájaním sociálnych pedagógov, školských psychológov a ďalších odborníkov do dennej práce s deťmi. "Mali by mať jasne a zreteľne zviditeľnené kontakty na ľudí, ktorí môžu deťom priamo a reálne v škole pomôcť," poradil.

Lengyel tiež poukázal na nutnosť spolupráce s inými inštitúciami a odborníkmi pri riešení detských gangov či detí s agresívnym správaním alebo sociálnymi problémami. "Školy by mali mať jasne definované postupy v prípade výskytu šikanovania v škole a vytvorený intervenčný tím, ktorý okamžite zareaguje na situáciu," skonštatoval.

Zároveň by mali podľa Lengyela pomenovať, kto a čo akceleruje vznik šikanovania a, naopak, čo brzdí vznik šikany. "Tu sa myslí napríklad protežovanie školsky úspešných žiakov, budovanie kultu jednotkárov, zameriavanie sa na výkon, porovnávanie žiakov medzi sebou, rebríčkovanie a podobne," dodal.