Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

VIDEO: PLAVČAN: Testovanie PISA ukázalo, že treba zmenu

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan. Foto: TASR - Jakub Kotian

Zmeny má priniesť aj pripravovaná reforma školstva, na margo dnes zverejnených výsledkom žiakov v testovaní to uviedol minister školstva Peter Plavčan.

Bratislava 6. decembra (TASR) – Výsledky medzinárodného testovania PISA 2015, v ktorom slovenskí žiaci skončili pod priemerom krajín OECD ukázalo, že treba zmeny. Tie má priniesť aj pripravovaná reforma školstva. Na margo dnes zverejnených výsledkom žiakov v testovaní to uviedol minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS). Toho výsledky podľa vlastných slov neprekvapili.



"Musíme sa touto témou vážne zaoberať a sú potrebné zmeny. Preto som veľmi rád, že sa začala reforma národný program výchovy a vzdelávania, ktorého cieľom by mala byť aj transformácia obsahu vzdelávania," uviedol dnes Plavčan. Minister pripomenul, že zlé výsledky sa objavili u žiakov, ktorí sú v poslednom roku povinného vzdelávania. Preto aj návrh zvýšiť počet rokov v povinnej školskej dochádzke považuje za rozumný. Žiaci budú podľa neho týmto opatrením motivovanejší dokončiť strednú školu. „Aj tieto výsledky PISA nám ukazujú na to, že názory expertov, ktoré sa týkajú národného programu, sú správne,“ dodal.



Okrem toho chce ministerstvo pripraviť učebnice, metodické materiály a pozrieť sa aj na ďalšie vzdelávanie učiteľov. „Aj toto by mala byť jedna z tém. Pozrieť sa na učiteľské vzdelávanie a prípadne ho zmeniť tak, aby vyhovovalo, aby učiteľ prišiel pripravený na školu, pretože aj deti sú iné,“ dodal Plavčan s tým, že chce zároveň pracovať na zlepšení podmienok pre učiteľov.

V rámci testovania si pohoršili aj žiaci na 4-ročných a 8-ročných gymnáziách, kde by podľa ministra mali byť talentovanejší žiaci. Preto pripustil, že v budúcnosti dôjde k úprave pri prijímaní na osemročné gymnáziá. „Práve výsledky PISA poukazujú na to, že ak treba vytvoriť, ak treba udržať osemročné gymnáziá s prostredím, ktoré motivuje tých najlepších k ešte lepším výkonom, tak bude potrebné robiť aj s počtami detí, ktoré sú v osemročných gymnáziách,“ uviedol Plavčan. Počet detí by sa tak mohol v budúcnosti na týchto školách znížiť.

Výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015 ukázali, že slovenskí žiaci v matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zaostávajú za priemerom krajín OECD. Testovanie sa na Slovensku uskutočnilo v apríli 2015 na 292 školách. Celkovo bolo testovaných 6350 15-ročných žiakov na základných školách, gymnáziách alebo stredných odborných školách.