Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

Ak nevychováme nových Rómov, vyrobíme veľký problém pre naše deti

Peter Pollák Foto: TASR/Martin Baumann

Ako pre TASR uviedol splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák.

Bratislava 23. decembra (TASR) - Investície do vzdelania rómskych detí môžu Slovensku pomôcť vyriešiť problém s pracovnou silou a zabezpečiť dostatok prostriedkov do systému sociálneho zabezpečenia.
Ako pre TASR uviedol splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák, vďaka výchove novej generácie Rómov by sme sa v budúcnosti nemuseli báť, či "bude mať kto robiť na dôchodky".

"V tomto prípade je investícia do vzdelania rómskych detí naozaj nielen investíciou do Rómov, ale aj investíciou do Slovenska," povedal Pollák. Zdôraznil, že je nevyhnutné, aby prevažná väčšina Rómov v budúcnosti nebola poberateľom dávok, ale skupinou, ktorá bude do odvodového systému prispievať. A to je podľa jeho slov možné len vtedy, ak budú mať rómske deti možnosť získať kvalifikáciu a mať šancu uplatniť sa na pracovnom trhu.

"Ak im túto šancu nezabezpečíme, ak to neurobíme, vyrobíme veľký problém pre naše deti," povedal splnomocnenec a poukázal na zhoršujúcu sa demografickú krivku, ktorá predpokladá intenzívne starnutie obyvateľstva. "Bolo by zlé, ak by sme nevyužili potenciál rómskych detí, ktoré sú v osadách. Tie môžu robiť na naše dôchodky, keď vyrastú a získajú kvalifikáciu," povedal Pollák.

Splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák (vpravo) diskutuje s obyvateľmi rómskej osady počas poslaneckého prieskumu v Letanovciach v piatok 12. októbra 2012.
Foto: TASR/Oliver Ondráš


Až vtedy sa podľa jeho slov naplno prejaví efekt investícií do vzdelania, ktoré sa v súčasnosti realizujú napríklad formou projektu Investícia v rannom detstve – podpora sociálnej inovácie a integrácie Rómov. Tá vedie rómske matky k spolupráci na predškolskej výchove detí. Úrad splnomocnenca takisto poskytol granty na rekonštrukcie materských škôl, ktoré prijímajú rómske deti, zaviedol Inštitút asistenta učiteľa v materských školách, pripravil i inkluzívny model vzdelávania v lokalitách s rómskou komunitou. Ten chce riešiť aj doterajšie nákladné, no neefektívne zaraďovanie rómskych detí s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych škôl.