Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 17. apríl 2024Meniny má Rudolf
< sekcia Slovensko

PELLEGRINI: Zriaďovateľom škôl nič nebráni, aby prispeli na mzdy

Na snímke predseda Národnej rady SR Peter Pellegrini počas 7. zjazdu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy (OZ PŠaV) na Slovensku na Štrbskom Plese vo Vysokých Tatrách, 27. novembra 2015. Foto: TASR - Oliver Ondráš

Pellegrini povzbudil mestá a obce, ktorým to rozpočet dovoľuje, aby to, že školstvo je ich prioritou, prejavili aj takýmto zvýšením platov učiteľom.

Štrbské Pleso 27. novembra (TASR) – Na 7. zjazde Odborových zväzov pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, ktoré sa v týchto dňoch koná na Štrbskom Plese, súčasný predseda Národnej rady SR Peter Pellegrini zdôraznil, že na odmeňovaní učiteľov by mali mať podiel aj samosprávy. „Často sa zabúda na to, že za mnohé veci je dnes už zodpovedná samospráva, a nie štát. Či už je to aj stav budov, ktoré sú vo vlastníctve miest a obcí. Zriaďovateľom škôl, teda mestám, obciam a vyšším územným celkom (VÚC), naozaj nič nebráni, ak považujú školstvo za svoju prioritu, aby doložili zo svojho rozpočtu prostriedky aj na zvýšenie miezd pedagógov,“ upozornil Pellegrini.

Je to podľa neho na dlhšiu debatu, avšak povzbudil mestá a obce, ktorým to rozpočet dovoľuje, aby to, že školstvo je ich prioritou, prejavili aj takýmto zvýšením mzdových prostriedkov. „A to nielen na Vianoce, ale aj možno nejakým príplatkom každý mesiac,“ zdôraznil Pellegrini.

Súhlasí s ním aj súčasný minister školstva Juraj Draxler. Podľa neho, keď sa zavádzal dvojúrovňový model v školstve, boli diskusie o tom, že štát bude posielať len minimum peňazí a zriaďovatelia budú dokladať finančné prostriedky aj na platy tak, aby mohli podporovať školy, na ktoré sú v regióne hrdí. „Potom, ako sa dvojúrovňový model zaviedol, sa zavreli vody nad týmito diskusiami a v posledných rokoch každý volá po tom, aby centrálna vláda zabezpečila všetko, čo sa týka platov v školstve. Ja sa tomu nebránim, len upozorňujem na to, že tu bol nábeh na nastavenie iného modelu, ale pokojne môžeme zjednotiť kompetencie aj pod ministerstvo školstva. Koniec koncov jeden z kľúčových dokumentov, ktorý vychádza z dielne OECD, nás napríklad vyzýva k tomu, aby sme prevzali pod ministerstvo originálne kompetencie. Budú okolo toho ešte rozsiahle diskusie, my sa tomu však rozhodne nebránime,“ konštatoval Draxler.

Podľa predsedu školských odborov Pavla Ondeka je to predovšetkým o vôli jednotlivých zriaďovateľov, pretože priestor na zvýšenie miezd zo strany starostov či primátorov tu je. Zároveň si uvedomuje, že v niektorých prípadoch by aj vôľa bola, nie je však dostatok finančných prostriedkov v rozpočtoch samospráv. „Na ťahu sú však aj zástupcovia samospráv, ako budú narábať s podielovými daňami, ktoré vieme, že od budúceho roka majú byť vyššie. My chceme, aby školstvo malo jednu strechu, nebolo to roztrieštené, aby tzv. originálky prešli v rámci prenesených kompetencií. Cieľom je, aby taký, aký je tok pre finančné ohodnotenie zamestnancov základných a stredných škôl, bol aj pre materské školy, základné umelecké školy, školské kluby a iné zariadenia v školstve,“ dodal Ondek s tým, že nie všetci primátori, starostovia a zástupcovia VÚC sú rovnakí.

Výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány na to reagoval, že každé takéto zvýšenie miezd pedagogických a nepedagogických zamestnancov je na individuálnom posúdení toho-ktorého mestského, obecného alebo krajského zastupiteľstva. „Z nášho pohľadu záleží to na ich možnostiach, ale trošku aj na zákone o rozpočtových pravidlách, ktorý pozná isté obmedzenie. Najmä vo vzťahu k rozpočtovému hospodáreniu miest a obcí, kde mestá a obce nemôžu robiť zmeny, ktoré by mali negatívne dosahy na rozpočet,“ objasnil Turčány.

Školstvo je podľa neho veľmi dôležitý systém verejnej správy, ale je jeden zo systémov. „Naše čísla hovoria jasne, aj v čase najväčšej krízy rokov 2008 – 2011 to boli práve mestá a obce, ktoré uberali každému a pridávali výdavky na vzdelávanie. Posledný rok dali samosprávy o 200 miliónov eur na podporu školstva viac, ako im ukladá zákon. Sme presvedčení, že mestá a obce považujú vzdelávanie za svoju prioritu. Tých, ktorí sa vydávajú inou cestou, je menej,“ uzavrel Turčány.