Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Podľa ombudsmanky sociálni pracovníci veľa pracujú a nemajú motiváciu

Na snímke verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová Foto: TASR/Pavel Neubauer

Jedným z odporúčaní verejnej ochrankyne práv je tiež pripravovať sociálneho pracovníka na kontakt s problémovými ľuďmi, či už ide o konfliktného alebo chorého človeka.

Bratislava 12. decembra (TASR) - Pracovníci orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (SPODaSK) sú v práci vystavení vysokej záťaži, pričom im chýba v zamestnaní motivácia a niekedy aj praktické skúsenosti. Aj to sú nedostatky, ktoré zistil Úrad verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej na základe novembrového dotazníkového prieskumu, do ktorého sa zapojilo 292 pracovníkov predmetných úradov.

Cieľom ombudsmanky bolo spoznať pohľad zamestnancov na náplň ich pracovnej činnosti, pracovné podmienky, problémy v tejto oblasti a námety na ich riešenie. Na základe zozbieraných zistení vypracovala ombudsmanka správu, ktorá bola dnes zverejnená na webovom sídle úradu verejného ochrancu práv. Z nej vyplýva, že sociálni pracovníci by najviac privítali zmenu administratívneho zaťaženia, technického a materiálneho vybavenia i organizácie práce.

Z celkom 292 opýtaných len jedna pracovníčka vyjadrila svoju jednoznačne pozitívnu motiváciu a kladný vzťah k práci. Ombudsmanka pritom poukazuje, že sociálna práca je založená na vzťahu medzi ľuďmi, ktorí pomoc potrebujú a tými, ktorí ju chcú poskytnúť. "Obidvom stranám je pre ich prácu a život potrebné vytvoriť primeraný priestor," zdôvodnila nevyhnutnosť motivácie sociálnych pracovníkov Dubovcová.

Stav v predmetných inštitúciách by podľa nej zlepšilo aj presne ohraničenie zaťaženia pracovníkov a flexibilná pracovná doba. Z prieskumu totiž vyplynulo, že práve množstvo prípadov a spisov, ktorými sa musia sociálni pracovníci zaoberať, im spôsobuje najviac problémov. K takejto možnosti sa prihlásili zhruba tri štvrtiny (73,63 percenta opýtaných) z nich. V priemere mal jeden zamestnanec SPODaSK v roku 2011 na starosti 251 prípadov, pričom čistá mzda týchto pracovníkov sa pohybovala v rozpätí od 487 do 622 eur mesačne.

Jedným z odporúčaní verejnej ochrankyne práv je tiež pripravovať sociálneho pracovníka na kontakt s problémovými ľuďmi, či už ide o konfliktného alebo chorého človeka. "Na takéto situácie ho nepripraví vysoká škola, na to potrebuje celoživotné vzdelávanie a najmä praktický tréning," podotkla v správe ombudsmanka.