Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Porušovateľom zákona sa okresajú sociálne dávky

Foto: TASR/Roman Hanc

Od rešpektovania zákonov bude závisieť zaradenie do systému aktivačných prác a nárok na príspevok na bývanie.

Bratislava 16. novembra (TASR) – Notorickým porušovateľom zákonov budú okresané sociálne dávky. Poberanie príspevkov ľuďmi v hmotnej núdzi a ich forma bude teda závisieť od správania týchto osôb.

Navrhuje to ďalšia časť takzvanej rómskej reformy v oblasti vymožiteľnosti práva, ktorú dnes predstavili minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD), vládny splnomocnenec pre rómske komunity Peter Pollák (OĽaNO), líder OĽaNO Igor Matovič a štátny tajomník rezortu vnútra Marián Saloň.

"Každý, kto chce prijímať dávky od štátu, si musí uvedomiť, že ich môže v plnej miere získať, len ak sa bude zodpovedne správať voči svojim susedom a voči svojim deťom," vyhlásil Kaliňák. Od rešpektovania zákonov bude závisieť zaradenie do systému aktivačných prác a nárok na príspevok na bývanie. Forma a výška sociálnych dávok nebude závisieť len od správania sa jednotlivcov, ale od správania sa celej rodiny.

Páchateľov priestupkov by podľa nového návrhu bolo možné potrestať formou menších obecných prác. Zamedzilo by sa tým neefektívnym finančným trestom, ktoré nie je možné od sociálne odkázaných vymôcť. Zároveň sa navrhuje, aby opakované páchanie priestupkov by mohlo zájsť až do trestnoprávnej roviny. Problém s priestupkovou a trestnoprávnou činnosťou detí, ktorá sa nedá postihnúť, navrhujú lídri rómskej reformy riešiť tak, že za porušovanie zákona deťmi budú niesť zodpovednosť ich rodičia.

"Chceme dosiahnuť stav, aby odpoveďou na získanú sociálnu dávku bolo primerané slušné správanie, ktoré zlepší občianske spolunažívanie, ktoré dnes je v mnohých oblastiach Slovenskej republiky na bude mrazu," povedal Kaliňák. Rómska reforma by sa mala dotknúť aj ochrany učiteľov pred agresívnym a vulgárnym správaním žiakov. Podľa Kaliňáka budú autori reformy komunikovať s učiteľmi o tom, akou formou by sa mohla zvýšiť ich ochrana, ale aj o tom, ako ich motivovať v práci v náročnom prostredí.