Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Posledný otázny úsek na D1 do Košíc môže ísť do súťaže ešte tento rok

Na archívnej snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek Foto: TASR - Michal Svítok

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa. Túto časť diaľnice pri Martine totiž už roky sprevádzajú komplikácie.

Bratislava 22. februára (TASR) - Posledný otázny úsek na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami môže ísť do súťaže ešte v tomto roku. Ide o problematický 13,6-kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou. Spustenie súťaže v tom roku odhaduje minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

"Keby išla súťaž hladko, na prelome rokov 2016 a 2017 by sa mohla vyhodnotiť a povedzme, že na jar 2017 by sa mohol tento úsek začať realizovať," odhadol Počiatek v rozhovore pre TASR.

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa. Túto časť diaľnice pri Martine totiž už roky sprevádzajú komplikácie.

Pôvodne bol na tento úsek diaľnice zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia preto v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica.

Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dopady diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. "Príroda sa s nami zahrala tak, ako to ona vie a masívny zosuv pôdy, ktorý nastal v jednej časti, vyústil do návrhu alternatívneho povrchového trasovania," opísal Počiatek.

Tak sa opäť spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice, ktoré prebieha doteraz a momentálne je v záverečnej fáze. Minister je pritom optimista a verí, že efektívnejšie bude stavať diaľnicu povrchovým variantom. Hoci sú aj alternatívne názory na tunel Korbeľka. V prípade, že by sa presadil tunelový variant, termíny na výstavbu cesty by sa mohli oddialiť, keďže v tom prípade nie je príprava tak ďaleko ako pri povrchovom variante.

Tento diaľničný úsek je pritom posledným na diaľnici D1 do Košíc, ktorý sa nestavia alebo nesúťaží. Čo sa týka aktuálnych troch rozbehnutých súťaží, dve z nich sa týkajú úsekov na diaľnici D1. Tender teda prebieha na obchvat Prešova a tiež na úsek D1 Budimír - Bidovce. V obidvoch súťažiach sa objavili námietky, a podľa ministra sa tendre už do volieb nepodarí uzavrieť.

"Vzhľadom na to, aké máme skúsenosti s námietkovými konaniami, si myslím, že do volieb sa to už nestihne," konštatoval Počiatek. Malo by sa tak stať tesne po voľbách. "Čo je dôležitejšie z môjho pohľadu, že tieto úseky sa môžu začať stavať v roku 2016," dodal minister.