Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. marec 2024Meniny má Jozef
< sekcia Slovensko

Pozostalí po leteckej havárii v obci Hejce chcú obnovenie vyšetrovania

Záchranári zbierajú telesné pozostatky obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24 na kopci Borsó pri obci Hejce, asi 250 km severovýchodne od Budapešti 20.januára 2006. Foto: TASR/AP

Dôvodom je, že podľa nových získaných informácií príčinou havárie mohla byť porucha lietadla a nie pochybenie posádky, k akému záveru dospela vyšetrovacia komisia Ozbrojených síl SR pred 11 rokmi.

Prešov 28. apríla (TASR) – Pozostalí po obetiach havarovaného vojenského lietadla AN-24, ktoré spadlo pri maďarskej obci Hejce 19. januára 2006 pri návrate z misie v Kosove, sa domáhajú obnovenia vyšetrovania. Dôvodom je, že podľa nových získaných informácií príčinou havárie mohla byť porucha lietadla a nie pochybenie posádky, k akému záveru dospela vyšetrovacia komisia Ozbrojených síl SR pred 11 rokmi. Svoje pochybnosti prezentovali na dnešnom spomienkovom stretnutí za obete pred budovou Krajskej prokuratúry v Prešove. Pri leteckej havárii zomrelo 41 vojakov a jeden civilný zamestnanec ministerstva obrany, iba jeden vojak prežil. Napriek tomu, že išlo o najväčšie letecké nešťastie v dejinách samostatnej SR, vyšetrovaniu príčin nešťastia bol venovaný veľmi krátky čas, zaznelo dnes na zhromaždení.

Občiansky aktivita Ivan Katrinec dnes informoval, že prvý podnet podali na Generálnu prokuratúru SR vlani 18. októbra. Ďalší doručili 6. marca tohto roku, pričom už išlo o trestné oznámenie na konkrétne osoby, ktoré sa mali dopustiť trestného činu zneužitia verejného činiteľa. Podanie má 16 bodov a 101 príloh. Cez hovorkyňu Generálnej prokuratúry sa dozvedeli, že obidva podnety dostala Krajská prokuratúra v Prešove. "Tam sú také vážne dôvody na otvorenie tejto kauzy, že si ani neviem predstaviť, že by to neotvorili," povedal Katrinec.

Ľudovít Orlický, ktorému v lietadle zahynul syn, poukázal na mnohé nezrovnalosti, ktoré vzbudzujú ich podozrenia. "Za niekoľko posledných rokov vyšli najavo také skutočnosti, ktoré dokazujú, že lietadlo malo technickú poruchu. Záver vyšetrovania bol, že let bol pokojný až do času havárie. Prečo potom niektoré prvky pilotáže sú nastavené tak, ako sa nastavujú len vtedy, keď má motor poruchu? Očití svedkovia z oblasti, kde lietadlo havarovalo, hovoria, že videli lietadlo najprv horieť alebo dymiť a potom havarovalo," uviedol Orlický. Nezodpovedanou otázkou je, že čierne skrinky sú neúplné, chýba v nich posledných päť minút pred nešťastím. Vo vyšetrovacom spise sa majú nachádzať rozdielne údaje v časoch, výškach a rýchlostiach. "Indícií, že vyšetrovanie bolo ukončené predčasne, je viac. Z tohto dôvodu neveríme tomu, že záver vyšetrovania bol správny, preto to chceme znovu otvoriť," vysvetlil Orlický.

Hovorca Krajskej prokuratúry v Prešove Marián Spišák potvrdil, že "Generálna prokuratúra SR odstúpila Krajskej prokuratúre v Prešove dve obsahovo totožné podania, v ktorých je vyslovená nespokojnosť s výsledkom vyšetrenia leteckej nehody lietadla AN-24 v roku 2006. Prokurátor Krajskej prokuratúry v Prešove, ktorému bola táto vec pridelená, vyhodnocuje obsahovú a procesnú stránku týchto podaní a súčasne aj vecnú a miestnu príslušnosť orgánov činných v trestnom konaní na ďalšie konanie. Poskytovanie akýchkoľvek informácií v súčasnosti k tejto veci je absolútne predčasné," uviedol Spišák. Ďalej, že krajský prokurátor sa nezúčastnil na brífingu, ktorý organizovala jedna zo strán konania (poškodení), lebo je to neprípustné.

Pozostalí po obetiach leteckej tragédie, ktorí prišli dnes do Prešova, po brífingu pred budovou prešovskej prokuratúry zapálili sviečky za svojich blízkych.