Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 28. máj 2024Meniny má Viliam
< sekcia Slovensko

Prieskum: Duálne vzdelávanie sa prispôsobilo mimoriadnej situácii

Ilustračná snímka. Foto: TASR – František Iván

Veľká väčšina škôl uviedla, že len do 20 % žiakov nebolo schopných sa zapojiť do dištančných foriem praktického vzdelávania.

Bratislava 23. júla (TASR) – Školy so zamestnávateľmi v systéme duálneho vzdelávania sa vyrovnali s mimoriadnou situáciou, ktorú spôsobila pandémia nového koronavírusu. Vyplýva to z prieskumu, ktorý bol realizovaný v júni tohto roka. Zapojilo sa doň 121 stredných odborných škôl, 1149 žiakov duálneho vzdelávania a 159 zamestnávateľov.

"Treba povedať, že väčšina žiakov absolvovala dištančné formy praktického vzdelávania, aj keď je to dosť komplikované. Využívali viac inovatívne formy vzdelávania, to znamená nejaká projektová výučba, modelové situácie," priblížila vo štvrtok na tlačovej konferencii vedúca tímu metodiky a centra orientácie zo spoločnosti Centire Viera Holešová.

Viac ako dve tretiny respondentov spomedzi zamestnávateľov predpokladajú pokračovanie systému duálneho vzdelávania bez zmeny súčasného nastavenia. Avšak až štvrtina z nich predpokladá nižší počet učebných miest.

Veľká väčšina škôl uviedla, že len do 20 % žiakov nebolo schopných sa zapojiť do dištančných foriem praktického vzdelávania. U 14 % škôl nebolo schopných sa zapojiť viac ako 20 % žiakov. "Tí sa nezapojili najmä z dôvodu nedostupného internetu a sociálne slabej situácie rodiny (69 %), ale aj z dôvodu nezáujmu (31 %)," skonštatovala.

Tretina žiakov v prieskume uviedla, že zamestnávateľ poskytol škole interné výučbové materiály. Zároveň 13 % žiakov uviedlo, že počas dištančnej praktickej výučby absolvovali projektovú výučbu - prípravu modelových situácií a projektových štúdií. Dostali krátke videá s postupom výroby určitého výrobku alebo služby a iné formy, ktoré zahŕňali najmä domáce úlohy. Užšej skupine žiakov, 10 %, poskytol zamestnávateľ videá z výrobných liniek či postupov. Niektorí absolvovali tiež výučbu vo virtuálnych učebniach, a to 10 %, alebo videokonferencie so slovenskými i zahraničnými expertmi (5 %).

"Naši žiaci zvládli koronakrízu na jednotku. Väčšina z nich sa denne pripájala na vyučovanie a bola to pre nás všetkých veľmi zaujímavá skúsenosť. Verím, že prax veľmi rýchlo dobehnú," dodala Jana Široká, predsedníčka bratislavskej Duálnej akadémie zameranej na odborné vzdelávanie. Na škole sa aktuálne pripravuje takmer 400 žiakov.

Fyzická prítomnosť v závode je však pri získavaní niektorých zručností nevyhnutná. "Počas koronakrízy sme sa tieto praktické cvičenia snažili nahrádzať rôznymi úlohami súvisiacimi s praxou, prehlbovaním vedomostí potrebných pre prax a zároveň budeme v rámci augustovej letnej školy dobiehať stratený čas, čo sa týka praktických zručností," spresnil vedúci stredoškolského odborného vzdelávania a rekvalifikácií Duálnej akadémie Milan Ráchela.

V súčasnosti je podľa Holešovej do systému duálneho vzdelávania zapojených 188 škôl, z toho 174 aktívne. Aktuálne je do systému duálneho vzdelávania zapojených 1330 zamestnávateľov, z toho 895 aktívne. Zamestnávatelia si takýmto spôsobom vychovávajú potenciálnych budúcich zamestnancov.