Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Slovensko

Prieskum: Ako skončila SR z hľadiska sociálneho statusu učiteľa?

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Z prieskumu Global Teacher Status Index vyplýva, že čím vyššia je úcta voči pedagógom v danej krajine, tým lepšie výsledky dosahujú žiaci v medzinárodných testoch PISA.

Bratislava 10. októbra (TASR) - Z hľadiska sociálneho statusu učiteľa sa Slovensko radí na 28. priečku z 36 krajín. Získalo 28 bodov z možných 100. Vyplýva to z medzinárodného prieskumu Global Teacher Status Index (GTSI), ktorého cieľom bolo identifikovať úroveň rešpektu voči učiteľom v rozličných krajinách vo svete.

Z prieskumu GTSI vyplýva, že čím vyššia je úcta voči pedagógom v danej krajine, tým lepšie výsledky dosahujú žiaci v medzinárodných testoch PISA. Na prvých priečkach sa nachádza Čína, ktorá si získala najvyšší počet bodov nielen v GTSI, ale aj v PISA testoch so skóre 578,7. Na porovnanie, Slovensko získalo 28 bodov v GTSI a skóre 469,3 v rámci PISA. V rebríčku pozostávajúcom z 36 krajín sú tesne za Slovenskom krajiny, ako Argentína či Ghana, teda krajiny s nižšou životnou úrovňou.

V rámci učiteľskej sféry bola najvyššia vážnosť prideľovaná riaditeľovi, ktorý má na škále od 1 do 14 rešpekt v hodnote 10. Nasleduje učiteľ na strednej škole s hodnotou 5. Na základnej škole učitelia získavajú 4 body, čo ich hodnotovo približuje povolaniu sociálneho pracovníka.

Učiteľské povolanie na Slovensku má nízky status a verejnosťou je vnímané ako zle platené, hoci ho označuje za náročné a dôveryhodné. "Má to za následok, že pedagogické fakulty nie vždy absolvujú študenti s vášňou pre vzdelávanie a mnohí absolventi si prácu hľadajú v iných odvetviach. To spôsobuje, že na Slovensku máme nedostatok učiteliek a učiteľov a ešte väčší nedostatok zapálených a motivovaných učiteľských osobností," objasnila Zuzana Labašová z Komenského inštitútu Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, ktorý organizuje ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska.

Snahou ocenenia je upriamiť pozornosť na túto problematiku a ukázať, že rešpekt voči učiteľom je nevyhnutný pre kvalitné vzdelávanie a budovanie lepšej spoločnosti. Učiteľská osobnosť Slovenska sa koná pod záštitou prezidentky SR Zuzany Čaputovej a Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Je licencovanou slovenskou verziou Global Teacher Prize, medzinárodného ocenenia, ktoré spája komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta.