Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 19. máj 2024Meniny má Gertrúda
< sekcia Slovensko

Prvé mesiace poukazujú na úspešnú realizáciu projektu euro v obchode

Foto: TASR/Pavel Neubauer

Súčasnosť dokazuje, že viac ako rok trvajúce prípravy, ktoré usmerňoval Národný program pre zavedenie eura a generálny zákon o eure i ďalšie relevantné predpisy, priniesli pozitívny výsledok.

Bratislava 24. apríla (TASR) - Projekt zavedenia eura na Slovensku sa vydaril. "Používanie eura i platieb eurom v obchode počas prvých troch mesiacov tohto roka ukazuje na jeho úspešnú realizáciu," uviedol pre TASR analytik prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Súčasnosť dokazuje, že viac ako rok trvajúce prípravy, ktoré usmerňoval Národný program pre zavedenie eura a generálny zákon o eure i ďalšie relevantné predpisy, priniesli pozitívny výsledok. "Je príjemným konštatovaním, že dve najzaťaženejšie skupiny, teda bankový sektor a obchod, zvládli prípravu a realizáciu tohto svojím spôsobom historického projektu nad očakávania."

Prechod na novú menu euro však nebol podľa analytika jednoduchý. Obchod musel v prvom rade preinštalovať pokladničné systémy, na regáloch začať uvádzať duálne ceny v slovenských korunách aj eurách a v predajniach musel i naďalej musí byť na všetkých viditeľných miestach uvedený konverzný kurz 1 EUR = 30,1260 SKK. Duálne ceny sa musia stále zobrazovať na všetkých bločkoch registračných pokladníc. Vo všetkých obchodných prevádzkach sa musel vyškoliť personál, najmä pokladníčky, a to pre pružné narábanie tak s novou menou ako aj na príjem oboch mien v prvej polovici januára tohto roka.

Podľa slov Drahovského príprava na zavedenie eura v prevádzkach maloobchodnej siete znamenala vynaložiť v závislosti od veľkosti firmy 0,8 až 1,0 % z ich ročných výkonov. Navyše je potrebné poznamenať, že každý obchod ich musel vynaložiť z vlastných finančných prostriedkov a bolo jedno, či išlo o silnú sieť, veľkú prevádzku v Bratislave alebo iba malý obchodík v obci.

"Euro znamenalo predovšetkým technickú operáciu, ktorá bola veľmi precízne pripravená, a to v oblasti logistiky a finančnej bezpečnosti," zhodnotil situáciu Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR.

Obchodné spoločnosti vo vlastnej réžii, aj ZOCR, pripravili značný počet seminárov a vzdelávacích aktivít, ktoré boli rozložené do obdobia takmer dvoch rokov, teda pred 1. januárom 2009.

"NBS potvrdila, že celkový vplyv zavedenia eura na infláciu bol nižší ako 0,2 percentuálneho bodu. Pozitívne je, že vnímaná inflácia kopírovala reálnu. Stalo sa tak prvýkrát v histórii, pretože doteraz občanmi vnímaná inflácia bola vždy podstatne vyššia," zdôraznil Orgonáš.

V súčasnosti je už euro pre občanov Slovenska bežným platidlom, s ktorým nemajú obchodníci ani zákazníci vážnejší problém. Na štandardné zžitie sa s eurom ako v krajinách, kde sa už používa, si však podľa obchodníkov ešte trochu počkáme.