Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR tvorbou prvého akčného plánu k stratégii inkluzívneho prístupu sleduje spoločný cieľ, uvádza sa v predloženom materiáli.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 1. júna (TASR) - Prvý akčný plán k Stratégii inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030 na roky 2022 – 2024 má rozpracovať a konkretizovať strategické ciele schválené v stratégii a reagovať tak na požiadavku realizácie inklúzie v slovenskom školstve, čiže vzdelávať všetky deti, žiakov a študentov bez rozdielu. Jeho ambíciou je začať riešiť 13 vybraných strategických cieľov, ku ktorým sú navrhnuté spôsoby opatrení a z nich vyplývajúce aktivity. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorý v stredu schválila vláda.
Rezort školstva zdôrazňuje, že je dôležité vnímať, že prechod škôl na inkluzívne vzdelávanie je procesom postupným, a preto opatrenia realizovateľné na roky 2022 - 2024, ktoré vychádzajú zo strategických cieľov, boli navrhnuté tak, aby ich implementácia mala čo najefektívnejší dosah v rámci rozvoja inklúzie na školách.
Prvý akčný plán napĺňa strategické ciele v šiestich oblastiach. Ide o inkluzívne vzdelávanie a podporné opatrenia, poradenský systém v školstve, desegregáciu vo výchove a vzdelávaní, debarierizáciu školského prostredia, prípravu a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a destigmatizáciu.
"Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR tvorbou prvého akčného plánu k stratégii inkluzívneho prístupu sleduje spoločný cieľ, ktorým je zlepšenie aktuálneho stavu v oblasti výchovy a vzdelávania všetkých detí, žiakov a študentov bez rozdielu," uvádza sa v predloženom materiáli. Čerpanie finančných prostriedkov potrebných na realizáciu jednotlivých opatrení akčného plánu vychádza z možnosti predpokladaných finančných prostriedkov potrebných na plnenie Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030, z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ale tiež aj z finančných zdrojov štrukturálnych fondov EÚ či pripravovaného operačného programu Slovensko 2022 - 2027.
Štátna tajomníčka rezortu školstva Svetlana Síthová ozrejmila, že schválením akčného plánu sa zaviazali k prijatiu konkrétnych opatrení, aby všetky deti mali v školách vzdelávanie rešpektujúce aj deti so špeciálno-výchovnými vzdelávacími potrebami. Za prvé významné opatrenie označila, že do konca roka 2022 sa musí prijať nový katalóg podporných opatrení. "Už sa nebudeme na deti v školách pozerať na základe toho, aké majú diagnózy, ale na základe toho, aké majú potreby," uviedla s tým, že majú byť školám zabezpečované systémovo.
Za kľúčové považuje aj opatrenie v oblasti rannej intervencie. Spolu s rezortom zdravotníctva podľa jej slov na tento účel vytvárajú nadrezortný systém starostlivosti. Vznikať majú špeciálne zariadenia zamerané na rannú intervenciu už od nula rokov. Dodala, že sa prijali aj opatrenia v oblasti desegregácie. Zaviesť sa tiež majú podľa jej slov intervenčné programy na školách na rozvoj tolerancie.
Rezort školstva zdôrazňuje, že je dôležité vnímať, že prechod škôl na inkluzívne vzdelávanie je procesom postupným, a preto opatrenia realizovateľné na roky 2022 - 2024, ktoré vychádzajú zo strategických cieľov, boli navrhnuté tak, aby ich implementácia mala čo najefektívnejší dosah v rámci rozvoja inklúzie na školách.
Prvý akčný plán napĺňa strategické ciele v šiestich oblastiach. Ide o inkluzívne vzdelávanie a podporné opatrenia, poradenský systém v školstve, desegregáciu vo výchove a vzdelávaní, debarierizáciu školského prostredia, prípravu a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a destigmatizáciu.
"Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR tvorbou prvého akčného plánu k stratégii inkluzívneho prístupu sleduje spoločný cieľ, ktorým je zlepšenie aktuálneho stavu v oblasti výchovy a vzdelávania všetkých detí, žiakov a študentov bez rozdielu," uvádza sa v predloženom materiáli. Čerpanie finančných prostriedkov potrebných na realizáciu jednotlivých opatrení akčného plánu vychádza z možnosti predpokladaných finančných prostriedkov potrebných na plnenie Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030, z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ale tiež aj z finančných zdrojov štrukturálnych fondov EÚ či pripravovaného operačného programu Slovensko 2022 - 2027.
Štátna tajomníčka rezortu školstva Svetlana Síthová ozrejmila, že schválením akčného plánu sa zaviazali k prijatiu konkrétnych opatrení, aby všetky deti mali v školách vzdelávanie rešpektujúce aj deti so špeciálno-výchovnými vzdelávacími potrebami. Za prvé významné opatrenie označila, že do konca roka 2022 sa musí prijať nový katalóg podporných opatrení. "Už sa nebudeme na deti v školách pozerať na základe toho, aké majú diagnózy, ale na základe toho, aké majú potreby," uviedla s tým, že majú byť školám zabezpečované systémovo.
Za kľúčové považuje aj opatrenie v oblasti rannej intervencie. Spolu s rezortom zdravotníctva podľa jej slov na tento účel vytvárajú nadrezortný systém starostlivosti. Vznikať majú špeciálne zariadenia zamerané na rannú intervenciu už od nula rokov. Dodala, že sa prijali aj opatrenia v oblasti desegregácie. Zaviesť sa tiež majú podľa jej slov intervenčné programy na školách na rozvoj tolerancie.