Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 31. október 2024Meniny má Aurélia
< sekcia Slovensko

SAV: Aj školy môžu znížiť stres pedagogických zamestnancov

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Martin Baumann

Zosúladenie množstva nevyhnutných činností (vrátane administratívnej práce či komunikácie s rodičmi) môže u učiteľov rýchlo presiahnuť ich časové, fyzické a emočné možnosti.

Bratislava 28. marca (TASR) - Učitelia dlhodobo pociťujú vo svojej práci značnú záťaž, pričom pandemická situácia posledných dvoch rokov ich prežívaniu nepomohla. Prieskum Teacher Wellbeing Index Slovakia zo školského roka 2020/2021 navyše ukázal, že takmer polovica pedagógov uvažovala o odchode zo zamestnania. Príčiny učiteľského stresu pritom môžu zmierniť aj samotné školy. Niekoľko návrhov ponúkajú vedci zo Slovenskej akadémie vied (SAV). TASR o tom informovala hovorkyňa SAV Katarína Gáliková.

Učitelia zodpovedajú za výchovno-vzdelávací proces, ale zároveň sa od nich očakáva, že budú rozvážni a budú efektívne reagovať na emocionálne potreby svojich žiakov. Zosúladenie množstva nevyhnutných činností (vrátane administratívnej práce či komunikácie s rodičmi) môže rýchlo presiahnuť ich časové, fyzické a emočné možnosti.

"Existuje množstvo odporúčaní, ktoré dnes učiteľom radia, ako nájsť stratenú duševnú rovnováhu v čase krízy, napríklad pohyb, relaxačné a meditačné cvičenia, pozitívne myslenie či mobilizácia sociálnej opory vo svojom okolí. Aj keď sú tieto odporúčania vo svojej podstate užitočné, riešia iba tú časť problému, ktorú pedagóg môže sám ovplyvniť. Učiteľský stres však vychádza aj z objektívnejších príčin a práve na tie má dosah vedenie školy," vysvetlil Alexander Loziak z Centra spoločenských a psychologických vied (CSPV) SAV.

Duševná pohoda učiteľov má byť v školskej kultúre prioritou. Vedecký kolektív z CSPV SAV riaditeľom škôl ponúka návrhy, ako môžu zlepšiť pracovné prostredie a znížiť učiteľský stres v pedagogickom zbore. Ide napríklad o pravidelný prieskum, otvorený dialóg či implementovanie návrhov učiteľov. Zároveň odporúčajú aj oceniť pozitívne veci, budovať súdržnosť kolektívu školy a poskytnúť priestor školskému psychológovi.