Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Slovensko

Šéfredaktorky: Za niektoré rodové stereotypy si ženy môžu aj samy

Na archívnej snímke Oľga Baková počas rozhovoru pre agentúru TASR. Foto: TASR/Michal Svítok

Na Slovensku je momentálne na čele denníkov a týždenníkov rekordný počet žien.

Bratislava 11. februára (TASR) - K šíreniu niektorých rodových stereotypov v spoločnosti prispievajú aj samotné novinárky. Zhodli sa na tom viaceré zo žien, ktoré momentálne v médiách zastávajú vedúce funkcie. Nepáči sa im to a podľa nich by sa to malo zmeniť.

"Iba novinárka dokáže položiť úspešnej žene otázku, ako to všetko dokázala popri deťoch a ako je možné, že k tomu vyzerá ešte tak dobre," kritizovala riaditeľka TV Bratislava Mária Urlandová. Mužovi podľa nej takáto otázka nenapadne. Ženy by mali klásť ženám odbornejšie otázky, myslí si. Hovorila o tom v diskusii na webovom portáli ženyvmeste.sk. Zišli sa v nej viaceré šéfredaktorky. Na Slovensku je momentálne na čele denníkov a týždenníkov rekordný počet žien.

Aj Oľga Baková z RTVS sa často stretáva s otázkou, či nepracuje na úkor rodiny. Nie je s ňou stotožnená. "Často sa ma pýtajú, či ma vôbec manžel pustí robiť reportáže do zahraničia," povedala. Baková je šéfeditorkou zahraničného spravodajstva. Pôsobila v USA či Českej televízii, v poslednom období prinášala správy z východu Ukrajiny či utečeneckých táborov. Niektorí jej zazlievajú, že ako matka dokáže pre prácu opustiť deti. "Neviem, čo mám na to odpovedať," priznala.

Hoci sa stereotypov slovenská spoločnosť nezbavila, nie je to podľa šéfredaktorky denníka Pravda Nory Sliškovej až také zlé. "Akceptácia Ivety Radičovej vo funkcii premiérky zo strany bežných ľudí prišla okamžite," poukázala. Fakt, že vo funkcii pôsobila krátko, bola podľa nej vec straníckeho zázemia. Politiku označila za stále mužskú záležitosť, avšak "neberie to dramaticky". "Žena si ešte musí počkať, ale svet za ňou určite príde," povedala.

Šéfredaktorke denníka SME Beate Baloghovej v médiách napríklad chýba názor politickej analytičky. Na Slovensku sa podľa nej taká ani nenájde. Čitateľom by vedela ponúknuť iný pohľad na vec, myslí si. Tradičné médiá nedokážu podľa nej dostatočne osloviť ženskú čitateľskú obec. "Tvoriť inteligentný ženský obsah je náročné," uviedla. Sama si ho netrúfne definovať. V redakciách víta Baloghová rôznorodosť. Opačné pohlavia sa podľa nej dopĺňajú. "Ženy dokážu mužom vnuknúť nápad, na ktorý by neprišli, ak by sa rozprávali s kolegom," podotkla. V práci má rada aj pestrosť pováh.

"Nedokážem si predstaviť, ako by sme spravodajstvo v našich novinách zobrazili tak, aby špeciálne prilákalo viac žien," reagovala šéfredaktorka Hospodárskych novín Marcela Šimková. Informácia zo spravodajského hľadiska nemá podľa nej rod. Buď to niekoho zaujíma, alebo nie. Nemá problém osloviť ženské odborníčky. Podotýka však, že ich je menej ako mužov. "Aj keby som sa ich pýtala na názor, po piatich článkoch zistím, že sa už nemám vlastne koho," informovala. Šimková nerieši, aký by mal byť pomer mužov a žien na pracovisku.

Novinárka dokáže s informáciou pracovať tak, aby v nej zanechala ženskosť. Povedala to zakladateľka portálu OMédiách.com Miroslava Kernová. V redakciách si to podľa nej vážia a snažia sa to využiť. "V redakcii chceli mať reportáž z bitky v osade napísanú empaticky, poslali tam preto mňa. Vraj žena má na veci iný pohľad," povedala. V niektorých médiách podľa nej stále cítiť nedostatok ženského elementu. Tiež by uvítala, ak by sa na titulných stranách printových médií viac objavovali ženy.