Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Slovensko

Na slovenskom úseku Dunaja zastavili plavbu kvôli kryhám

Ľadoborec, ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Vodohospodári rozhodli použiť ľadoborce v Bratislave. Druhý stupeň povodňovej aktivity trval dnes ráno v okrese Martin.

Bratislava 11. januára (TASR) - Od Bratislavy po hranicu s Maďarskom pozastavujú plavbu na Dunaji od dnešnej šiestej hodiny večer až do odvolania. Na hladine sú ľadové kryhy.

"Potvrdzujeme informáciu o pozastavení plavby," povedala pre TASR Eva Oravcová z Dopravného úradu v Bratislave. Plavbu v utorok (10. 1.) pozastavili aj na maďarskom úseku Dunaja.

Vodohospodári nasadili na zamrznutý Dunaj ľadoborce



Na zabezpečenie plynulej a bezpečnej plavby po Dunaji sa vodohospodári rozhodli použiť ľadoborce. V bratislavskom prístave bude rozbíjať ľad a usmerňovať ľadové kryhy ľadoborec Brezno, v Čunove ľadoborec Krupina a v prístave Komárno zabezpečí lámanie ľadu remorkér BD DUNAJ.

"Ide o preventívne opatrenie, ktoré má zabezpečiť bezpečnosť i zamedziť prípadným škodám," potvrdil zástupca Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), riaditeľ odštepného závodu Bratislava Jozef Dúcz.

Dodal, že v prípade, ak je ľad hrubší, môže SVP v rámci medzištátnej spolupráce využiť pomoc vodohospodárov z Maďarska. Tí disponujú špeciálnym ľadoborcom, ktorý rozbíja ľad kývaním sa z jednej strany na druhú. Táto výpomoc bola potrebná naposledy v roku 2006.

Ľadová povodeň vzniká v dôsledku rozrušenia zamrznutého vodného toku, keď sa ľadové kryhy dostávajú do pohybu a pri zúženom profile toku alebo pri mostoch sa zastavujú, hromadia a zapchávajú prietokový profil. Ľadová zápcha je fenomén, ktorý môže vyvolať nebezpečné, až kritické povodňové situácie.

História ľadových povodní na Dunaji siaha až do obdobia ranného stredoveku. Prvý záznam o zamrznutom Dunaji na území Bratislavy je z roku 793.

Najnebezpečnejšia situácia nastala v polovici 19. storočia. V dôsledku ľadovej povodne dňa 5. februára 1850 hladina Dunaja prudko stúpala a rieka zaplavila mesto do výšky 1123 centimetrov. Voda a veľké kusy ľadu spôsobili rozsiahle škody na budovách pozdĺž toku. Podľa dobových prameňov prišlo o život šesť ľudí.

Ilustračné foto.
Foto: TASR/AP


Pri silných mrazoch Dunaj úplne zamrzol v rokoch 1927 a 1928, ale aj v roku 1956 a 1963.

V zime 1946/1947 bol Dunaj najdlhšie zamrznutý, ľad zastavil tok na 90 dní.

V roku 2006 zamrznutý Dunaj skomplikoval život obyvateľom obcí Bodíky, Dobrohošť a Vojka. Keďže musela byť zastavená prevádzka kompy, obyvateľom obcí sa cesta na pevninu predĺžila z 500 metrov na 50-kilometrovú obchádzku.

Na Liptove pre mrazy praskajú vodovodné potrubia a zamŕzajú prípojky



S príchodom silných mrazov nastali na severe Slovenska problémy s praskaním vodovodných potrubí a zamŕzaním prípojok. Liptovskomikulášski vodári odstraňovali v ostatných dňoch v celom regióne viac ako dve desiatky porúch. Viacero nahlásení zaznamenali od obyvateľov rodinných domov, ale aj od pracovníkov materskej školy či karanténnej stanice.

"Opravovali sme poruchy v mestských častiach Liptovského Mikuláša aj v obciach, napríklad v Dovalove, vo Važci, Závažnej Porube, Liptovskom Ondreji, Gôtovanoch, Hybiach, Kráľovej Lehote, Ižipovciach, Smrečanoch a iných," vymenoval výrobný riaditeľ Liptovskej vodárenskej spoločnosti (LVS), a. s., Tomáš Benikovský. Poruchy podľa neho odstraňovali nielen v šachtách, ale aj v teréne. Pri výkopoch v premrznutej zemi museli používať aj hydraulické zbíjacie kladivo.

Vznik porúch na vodovodných potrubiach súvisí podľa majstra vodovodov LVS Mariána Hričáka so silnými mrazmi. "Ide o fyzikálne vlastnosti pôdy a je to dosť zložitý proces. Zjednodušene sa ale dá povedať, že v póroch pôdy je voda, ktorá počas mrazov zamrzne a zväčší svoj objem. Vodovodné potrubie si v takých podmienkach možno predstaviť ako dlhú tenkú drevenú špajdľu v zemi, ktorá sa pri pohybe pôdy v dôsledku jej zamrznutia, a tým vzniknutého tlaku zlomí, alebo praskne v najzraniteľnejšom mieste," vysvetlil.

Mnoho ľudí sa na vodárov obrátilo so žiadosťou o rozmrazenie vodovodnej prípojky. To je však v prípade prípojok z kovových materiálov veľmi problematické, v prípade plastových materiálov prakticky nemožné, tvrdia liptovskomikulášski vodári. "Všetci, ktorí si plánujú zriadiť vodovodné prípojky, mali by si ich dať urobiť dostatočne hlboko, aby predišli prípadným problémom v budúcnosti," upozornil generálny riaditeľ LVS Marián Lesanský.

Žilinský kraj zasiahli ľadové povodne, vyhlásili 3. stupeň pohotovosti



Z dôvodu ľadovej povodne vyhlásili dnes ráno tretí stupeň povodňovej aktivity v Príbovciach v okrese Martin a v utorok (10. 1.) na Blatnickom potoku v Daňovej v okrese Martin. TASR o tom dnes informoval Michal Kypus z Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (KR HaZZ) v Žiline.

Doplnil, že druhý stupeň povodňovej aktivity trval dnes ráno v okrese Martin na Znievskom potoku v Kláštore pod Znievom, Bystričskom potoku a Valašskom potoku v Bystričke, potoku Ráztoky v Nolčove, potoku Kantor v Sklabinskom Podzámku, potoku Vrícko vo Vrícku, potoku Valčianka vo Valči a v okrese Žilina na Turianskom potoku v Turí a Kuneradskom potoku v Kunerade.

Na archívnej snímke tvoriaca sa ľadová povodeň na rieke Belá v Liptvoskom Hrádku, kedy voda zamrznutej rieky preteká ponad ľad. Tento jav vzniká v dôsledku dlhodobých nízkych teplôt.
Foto: TASR - Andrej Galica


Hasiči doteraz zasahovali v dôsledku ľadovej povodne štyrikrát. "V Kláštore pod Znievom zasahovali v sobotu (7. 1.) a v nedeľu (8. 1.) hasiči zo Záchrannej brigády HaZZ v Žiline pri rozbíjaní ľadu v miestnom potoku a uvoľňovaní koryta miestneho potoka od naplaveného ľadu, ktorý spôsoboval upchatie prietoku vody pod mostom. Spolupracovali hasiči z Dobrovoľného hasičského zboru obce Kláštor pod Znievom," uviedol Kypus.

V pondelok (9. 1.) zasahovali hasiči zo Záchrannej brigády HaZZ v Žiline v Sklabinskom Podzámku, kde došlo v dôsledku veľkej vrstvy ľadu k čiastočnému vyliatiu miestneho potoka. "Rozbíjali ľad v miestnom potoku a obnovovali prietok vody. V ten istý deň zasahovali hasiči z Hasičskej stanice v Martine, zo Záchrannej brigády HaZZ v Žiline a hasiči z Dobrovoľného hasičského zboru obce Priekopa vo Vrícku pri rozbíjaní ľadu v miestnom potoku a obnovovaní prietoku vody s miestnom potoku," dodal Kypus.

Výstraha SHMÚ
Foto: www.shmu.sk


Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) ňou upozorňuje na pretrvávajúce riziko ľadovej povodne.

"Vzhľadom na nízke teploty môžu vznikať na mnohých tokoch úkazy, ktoré spôsobujú vzdutie vodných hladín, s možnosťou dosiahnutia a prekročenia stupňa povodňovej aktivity," vysvetľujú hydrológovia SHMÚ, pričom nevylučujú, že v extrémnych situáciách môže dôjsť k vybreženiu tokov.

Na severe a východe SR očakávajú meteorológovia aj počas dnešnej noci teploty hlboko pod nulou. Miestami môže teplota podľa SHMÚ klesnúť na - 15 až -20 stupňov Celzia.

Cesty v Žilinskom kraji sú zjazdné, jazdu treba prispôsobiť počasiu



Cesty v Žilinskom samosprávnom kraji (ŽSK) sú momentálne zjazdné. Jazdu však treba prispôsobiť počasiu a zvýšiť opatrnosť, pretože silné mrazy môžu na cestách spôsobovať problémy. TASR o tom informoval riaditeľ odboru dopravy Úradu ŽSK Ivan Mokrý.

"Aktuálne sa odstraňujú nebezpečné zamrznuté konáre zo stromu na ceste v smere z Liptovského Hrádku do Liptovskej Porúbky a v Partizánskej Ľupči v časti Železné sa vylieva na cestu voda. Preto môže byť úsek nebezpečný, kým ho pracovníci Slovenského vodohospodárskeho podniku neupravia. Cesty neustále kontrolujeme, je však dôležité, aby vodiči dávali pozor, predovšetkým na mostoch, v okolí vodných tokov a na horských priechodoch, kde hrozí poľadovica," upozornil Mokrý.

Ilustračné foto.
Foto: TASR/Branislav Račko


Na Kysuciach a Orave sa podľa neho tvoria snehové jazyky, ktoré cestári priebežne odstraňujú. "Dispečing máme v pohotovosti 24 hodín každý deň a naši pracovníci vyrážajú do terénu pravidelne na kontrolné jazdy. Za prvé dva týždne v novom roku 2017 sme najazdili už takmer 93.000 kilometrov a minuli 5820 ton posypového materiálu," uviedol riaditeľ odboru dopravy Úradu ŽSK.

Doplnil, že najviac práce si vyžiadali cesty v Turci, Liptove a na Orave. "Soľ a štrk má však ŽSK predzásobený vo všetkých regiónoch tak, aby boli pripravené aj na prípadné niekoľkodňové zrážky. Pracovníci Správy ciest ŽSK sa v zime starajú o viac ako 1860 kilometrov ciest, k dispozícii majú 114 mechanizmov určených na posýpanie či odhŕňanie a v pohotovosti je pripravených okamžite vyraziť do terénu 125 cestárov," dodal Mokrý.

Na horskom priechode Zbojská treba rátať so zľadovateným snehom na ceste



Na horskom priechode Zbojská pri Tisovci v okrese Rimavská Sobota sa na vozovke nachádza zľadovatený sneh v hrúbke jedného centimetra. Upozorňuje na to Slovenská správa ciest prostredníctvom svojej internetovej stránky.

Na archívnej snímke cesta na vrchole sedla Zbojská v Rimavskosobotskom okrese.
Foto: TASR - Branislav Caban


Zľadovatený sneh v rovnakej hrúbke je podľa cestárov aj za Tisovcom smerom na Muráň v okrese Revúca. Priamo v okolí Muráňa, ako aj na Prednej Hore a v sedle Javorinka smerom na Červenú Skalu, hlásia utlačený sneh hrubý dva centimetre.

Počasie prerušilo práce na modernizácii električkových tratí v Košiciach



Pretrvávajúce mrazivé počasie spôsobilo pozastavenie prác na projekte Modernizácie električkových tratí (MET) v Košiciach. "Vzhľadom na nepriaznivú predpoveď počasia sa prerušenie všetkých stavebných prác predpokladá minimálne do 15. januára," informovala dnes hovorkyňa dodávateľskej spoločnosti Eurovia SK Lenka Kubejová.

Ilustračné foto.
Foto: TASR/AP


Druhá etapa modernizácie električkových tratí začala v novembri minulého roku. Ukončenie výstavby je plánované v auguste tohto roka.

Projekt realizuje mesto Košice z nenávratného finančného príspevku vo výške 89,7 milióna eur, ktorý získalo z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.