Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 11. máj 2024Meniny má Blažena
< sekcia Slovensko

Smer podľa Beblavého a Žitňanskej nechce účinný zákon

Na archívnej snímke poslanci NR SR vľavo Miroslav Beblavý (SIEŤ) a vpravo Lucia Žitňanská (Most-Híd) počas tlačovej konferencie 19. augusta 2014 v Bratislave. Foto: TASR/Martin Baumann

Prípravou tohto zákona poverila vláda Úrad pre verejné obstarávanie, jeho návrh predložil podpredseda úradu Andrej Holák (Smer-SD).

Bratislava 5. marca (TASR) - Strana Smer-SD nemá záujem pripraviť zákon, pri ktorom by sa verejnosť v rámci nakladania so všetkými verejnými zdrojmi dozvedela, kto stojí za schránkovými firmami. Myslí si to dvojica poslancov Národnej rady (NR) SR Miroslav Beblavý (nezaradený) a Lucia Žitňanská (Most-Híd).

Vyhlásili to na dnešnej tlačovej konferencii v parlamente, na ktorej odmietli návrh zákona o schránkových firmách z dielne Smeru-SD. "Návrh, ktorý je pripravený, sa týka len verejného obstarávania, a nie ostatného narábania s majetkom štátu," zdôraznila Žitňanská.

Poslanci pripomenuli, že ešte v decembri minulého roka prijal parlament novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá mala vylúčiť schránkové firmy z verejného obstarávania. Už pri jej schvaľovaní však bolo jasné, že je neúčinná a pravdepodobne aj v rozpore s európskou legislatívou.

"Smer-SD vtedy pod tlakom verejnosti pristúpil na niečo iné a uznesením parlamentu poveril vládu v spolupráci s poslancami, aby pripravila skutočne účinný zákon o schránkových firmách," opísal Beblavý. Dnes je na stole jeho návrh, ale podľa dvojice poslancov sa nedotýka nakladania so všetkými verejnými zdrojmi.

Vzťahuje sa totiž len na verejné obstarávanie, ktoré pokrýva iba úzku skupinu situácií, a teda, keď štát alebo samospráva nakupujú podľa zákona o verejnom obstarávaní. Zákon tak neobsahuje napríklad situácie, ako sú predaj majetku štátu alebo nákup mimo zákona o verejnom obstarávaní, čiže s využitím jeho výnimiek. Alebo ani prenájom verejného majetku či poskytovanie investičných stimulov a netýka sa ani verejného zdravotného poistenia.

Žitňanská doplnila, že na základe uznesenia parlamentu sa mal vytvoriť register konečných užívateľov výhod. Mal byť postavený na princípoch, aby každý, kto chce čerpať verejné zdroje, a to nielen z verejného obstarávania, musel byť v ňom zaregistrovaný. Zákon mal tiež spĺňať kritériá transparentnosti, ale aj vymožiteľnosti.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) však poukazuje na uznesenie vlády, ktoré ukladá predsedníčke ÚVO pripraviť návrh zákona, ktorým sa vytvorí verejný register užívateľov konečných výhod. "Máme za to, že pri plnení tohto uznesenia treba vychádzať z aktuálnej situácie pri schvaľovaní návrhu tzv. štvrtej európskej smernice o boji proti praniu špinavých peňazí, ktorá má byť schválená v prvom štvrťroku 2015," uviedol hovorca ÚVO Ján Mažgút.

S prihliadnutím na široko koncipované predmetné uznesenie navrhuje úrad podľa jeho slov rozčleniť oblasť právnej úpravy na dve časti. A to oblasť verejného obstarávania a oblasť nakladania so štátnymi aktívami, majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy.

"V oblasti verejného obstarávania navrhujeme upraviť platné a účinné znenie zákona o verejnom obstarávaní v zmysle uznesenia," opísal Mažgút. Návrhom zákona, ako vyplýva aj zo samotnej dôvodovej správy, sa podľa jeho slov zabezpečí vytvorenie verejného registra užívateľov konečných výhod subjektov, ktoré získavajú zákazky z verejného obstarávania.

Pre ostatné oblasti navrhuje úrad počkať na definitívne schválenie smernice a v rámci jej implementácie upraviť aj príslušné právne vzťahy. Zriadenie verejného registra užívateľov konečných výhod v rozsahu subjektov, ktoré nakladajú s verejnými prostriedkami, so štátnymi aktívami, dotáciami, získajú štátnu pomoc, nakladajú s majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy, ešte pred konečným schválením smernice, a teda bez jej dôslednej transpozície a tiež bez potrebnej súčinnosti všetkých relevantných a zainteresovaných subjektov, by sa totiž podľa ÚVO v priebehu niekoľkých mesiacov ukázalo ako nesystémové, neefektívne a nehospodárne.