Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Slovensko

Linku pre pomoc seniorom využíva čoraz viac ľudí

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Počet telefonátov sa medziročne zvyšuje, vlani ich fórum zaznamenalo okolo 2400, z toho jedna tretina boli oznámenia o násilí páchanom na senioroch, tento rok ich bolo zatiaľ asi 2000.

Prievidza 17. októbra (TASR) - Verejnosť sa na bezplatnú telefonickú linku pre pomoc pri násilí či podvodoch páchaných na senioroch obracia viac ako v minulosti. Ľubica Gálisová, prezidentka Fóra pre pomoc starším v Prievidzi s celoslovenskou pôsobnosťou za tým vidí aj väčšiu osvetu o problémoch, s ktorými sa seniori stretávajú.

Bezplatnú Senior linku zriadilo Fórum pre pomoc starším v roku 2008. Počet telefonátov sa medziročne zvyšuje, vlani ich fórum zaznamenalo okolo 2400, z toho jedna tretina boli oznámenia o násilí páchanom na senioroch, tento rok ich bolo zatiaľ asi 2000. "Je to určite aj tým, že sa robí väčšia osveta, že o tom hovoríme viac v médiách, že to pomenovávame. Vo väčšine prípadov je to tak, že starší človek si myslí, že je normálne, že sa k nemu tak správajú. Nie je to normálne, pravidelne sa to zhoršuje, vieme to podľa definovania násilia u žien," ozrejmila Gálisová.

Násilie podľa nej možno rozdeliť na tri druhy, a to fyzické, psychické a finančné. "Dochádza k nátlaku, zlému zaobchádzaniu, vulgárnemu správaniu, potom k obmedzovaniu slobody, zatváraniu v byte, nepodávaniu jedla či liekov, obmedzovaniu hygieny. Pri finančnom sa ľudia snažia zobrať celý dôchodok a žijú z neho, snažia sa tiež robiť veľký tlak na prepis majetku," konkretizovala. Telefonáty na linku sa týkajú aj nekalých praktík, podvodov či pokusov o podvody na senioroch, tiež zlého zaobchádzania s nimi nielen doma, ale i v rôznych zariadeniach či na úradoch.

"Ono je dosť ťažké odhaľovať násilie, pretože ak je to domáce násilie, tak sa deje v domácnostiach a oni sa to za hanbia. Vôbec sa hanbia za to, že blízki k nim sa správajú zle. Oni to pokladajú skôr za svoje zlyhanie, ale v mnohých prípadoch, ak nemôžu vydržať, keď sú sami doma, tak zavolajú, čo môžem robiť a my už máme ten prvý kontakt a už hľadáme spôsob, ako to riešiť," vysvetlila prezidentka Fóra pre pomoc starším. Na fórum sa však podľa nej obracia aj ďalšia rodina, susedia či blízki.

Na bezplatnú Senior linku sa môžu nonstop obrátiť ľudia z celého Slovenska. Zamestnanci fóra im poradia s problémom, dopomáhajú aj jeho riešeniu, fórum sa v týchto prípadoch obracia s podnetmi na samosprávu, kompetentné úrady či políciu. Niekoľko prípadov skončilo aj pred súdmi a vynesením rozsudkov.